Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Et kronotopisk møde mellem konceptuelle metaforer – om udviklingspotentialer i tosprogede elevers kanonlæsning

Elever med anden etnisk baggrund end dansk har problemer med literacytilegnelsen. Kanontekster formidles gennem konceptuelle metaforer bundet til en kronotop, et særligt tidsrum. Dette kan afstedkomme en kløft mellem flersprogede elevers og skolens konceptualiseringer af tid og rum. Projektet undersøger, om kløften kan brolægges ved at etablere et møde og en dialog mellem teksterne og flersprogede elever, hvor kronotoper og de iboende konceptuelle metaforer udveksles og fortolkes på ny.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Et kronotopisk møde mellem konceptuelle metaforer – om udviklingspotentialer i tosprogede elevers kanonlæsning