Viden og værktøjer
Ready to read - Exploring school-based tutoring interventions for struggling readers
Formålet med denne afhandling er at undersøge intensive undervisningsforløb i skolen, herefter kaldet tutoring, som har til formål at forbedre læsefærdigheder for elever, der enten allerede oplever, eller er i risiko for at udvikle, læsevanskeligheder. Tidligere forskning peger på, at skolebaserede tutoringindsatser udgør en lovende metode som supplerende undervisningsform for børn i risiko for at udvikle læsevanskeligheder i de tidlige klasser i skolen.
Afhandlingen ser på, hvad virker og hvad virker ikke i denne form for undervisning, og afhandlingen er baseret på både kvantitative og kvalitative data fra en dansk effektevaluering (lodtrækningsforsøg) af det skolebaserede tutoringprogram Læseklar.
Derudover inkluderer afhandlingen en meta-analyse af data fra 31 andre effektevalueringer, hvis indsatser ligner Læseklar. Afhandlingens teoretiske ramme inkluderer de teoretiske antagelser der ligger bag lodtrækningsforsøg, brede perspektiver fra professionssociologien og teoretiske begreber fra undervisningssociologi og følelsessociologi.