Uddannelsesdansk
At anlægge en terrasse. At følge en opskrift til en pizzadej. At indstille højden på en plejeseng. At bygge et hus... Det er praktiske arbejdsprocesser, men det er også sproglige og tekstlige processer – ikke mindst, når man er ny i det danske sprog.
I denne webdok fortæller vi om erfaringerne fra forsknings- og udviklingsprojektet Uddannelsesdansk – nye veje i arbejdet med sprog, fag og tekster på tværs af modtagelsesklasse og erhvervsuddannelser. Her samarbejdede lærere og pædagoger fra folkeskolens ældste modtagelsesklasser, faglærere fra erhvervsuddannelserne og andetsprogsforskere om at nytænke, afprøve og evaluere undervisningsforløb målrettet 15-18-årige elever i modtagelsesklasser. I webdokken kan du møde både modtagelsesklasselærere, faglærere og lærerstuderende, som fortæller om deres erfaringer og perspektiver.
Vi kalder projektet "uddannelsesdansk" for at signalere, at eleverne står over for såvel en uddannelses- som en dannelsesopgave tæt koblet til det danske sprog, som er nyt for modtagelsesklasseeleverne. Dette dobbeltperspektiv uddyber Søren, som er modtagelsesklasselærer, i videoklippet her.
Per, der er faglærer i byggeteknik, fortæller, hvordan han arbejdede med sproglig stilladsering som et led i elevernes byggeproces i værkstedet på erhvervsuddannelsen.
Søren, der er modtagelsesklasselærer, fokuserer på, hvordan der gennem samarbejdet om undervisningsforløbet blev skabt både sproglige og faglige sammenhænge mellem forberedelsen i modtagelsesklassen, værkstedsarbejdet i erhvervsuddannelsen og det efterfølgende arbejde tilbage i modtagelsesklassen.
I videoklippet her møder du to lærerstuderende, Hanna og Signe. De har begge dansk som undervisningsfag og derudover henholdsvis idræt, billedkunst og håndværk/design. De har mødt inspirationsmaterialet fra projekt Uddannelsesdansk i forbindelse med læreruddannelsens undervisning i dansk som andetsprog, og de fortæller her, hvilke tanker de gør sig om, hvordan de som kommende lærere kan bruge erfaringerne.
Læs mere om emnet her
Daugaard, L. M. Jensen. N. H., & Kristensen, K. S. (red.) (2018). Nyankomne elever i skolen – sprogpædagogiske perspektiver på basisundervisning i dansk som andetsprog. KvaN.
Kjelaas, I. & Hei, K. F. (2021). Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. Universitetsforlaget.
Kjelaas, I. & van Ommeren, R. (2022). Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer: tilnærmninger for mestring og myndiggjøring. Fagbokforlaget.
Sprogforum, 24(66) (2018): Sproget på arbejde. Samspil – sprogdidaktiske tilgange til arbejdsrettet andetsprogsundervisning (tidsskrift.dk)
___________________________________________
Tekst og foto: Nina Hauge Jensen, Jannie Høgh Jensen & Line Møller Daugaard
Video: RossenFilm
September 2023