Konferencer og seminarer
Ord25 - En konference om ordblindhed og andre læsevanskeligheder
I september 2025 afholder Uddannelsesforbundet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet konferencen Ord25.
Formål
Ord25 har til formål at formidle aktuel viden fra forskning og praksis om ordblindhed og andre læsevanskeligheder.
Målgruppe
Målgruppen for Ord25 er fagpersoner, som arbejder med personer med ordblindhed eller andre læsevanskeligheder. Ord25 retter sig mod både grundskole, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og voksen- og efteruddannelser.
Program
Mandag d. 22. september 2025
09.00-10.00 Ankomst, registrering og morgenmad
10.00-10.30 Velkomst, sang og åbning af dag 1 på Ord25
ved Uddannelsesforbundet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
10.30-11.20 Om stavning og staveundervisning
Holger Juul, ph.d., lektor ved uddannelsen i audiologopædi og leder af Center for Læseforskning på Københavns Universitet
11.20-11.40 Pause, strække ben
11.40-12.30 Revisiting the definition of dyslexia
Hugh W. Catts, ph.d., professor, Florida State University
12.30-13.30 Frokost
13.30-14.30 Skriftsprogsvanskeligheder hos elever med ADHD
Eva Theilgaard Brink, lektor ved Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole. Cand.mag. i lingvistik
14.30-15.00 Pause, kaffe og kage
15.00-16.00 Temaoplæg
Tema 1A: Kan målrettet undervisning i opmærksomhed på sætningers betydning forbedre skoleelevers forståelse af talt og skrevet sprog?
Rikke Vang Christensen, lektor i børnelogopædi ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Martin Hauerberg Olsen, lektor i sprog- og læseundervisning ved Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse
Tema 2A: Udvikling og afprøvning af ordblindetest til elever med begrænset dansk ordforråd
Anna Stenberg Gellert, seniorforsker, ph.d., Center for Læseforskning
Tema 3A: Overgangsvejledning - Styrkede overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse for unge med ordblindhed
Iben Lykkebo, Inger-Lise Petersen og Trine Gandil, lektorer, Københavns Professionshøjskole
Tema 4A: Digitale Læremidler til Læsning 2.0
Jens Hoelgaard, stabschef for uddannelse, AMU Nordjylland
Duong Cung, konsulent & IT pædagogisk coach, AMU Nordjylland
Tema 5A: “Må jeg blive klogere i dit klasserum?” - et styrket samarbejde mellem læsevejleder og faglærer
Signe Skøt, koordinator af Læse-Skrive-Centret på HF&VUC København Syd
16.00-16.20 Pause, strække ben og gå til næste temaoplæg
16.20-17.20 Temaoplæg
Tema 6A: Læringsforløb for gult testede elever
Thomas Mose, ordblindelærer/læsevejleder, cand.pæd. i didaktik og medejer af Ordblindetræning
Tema 7A: Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
Helle Bundgaard Svendsen, docent og forskningsleder for Forskningsprogram for Sprog og Literacy, VIA University College
Tema 8A: Fart på – Faglig læsning og skrivning i værkstedsfagene
Bettina Buch, docent, ph.d. , Professionshøjskolen Absalon
Monica Krarup Olesen, lektor, Professionshøjskolen UCN
Tema 9A: Ordblind på ungdomsuddannelserne: Læse- og skriveguides i matematik, engelsk og dansk
Camilla Øhlenschlæger, underviser på hf i matematik og kemi på HF&VUC NORD
Kathrine Jakobsen, læsevejleder og underviser på hf i dansk og religion på HF&VUC NORD
Marlene Iona Paulsen, underviser på hf i engelsk og dansk på HF&VUC NORD
Trine Tvilling Krøgh, læsecenterkoordinator og underviser på AVU, FVU og OBU på HF&VUC NORD
Tema 10A: Ordblindhed og DLD hos voksne – identifikation og intervention
Marie Wolter Bertelsen, faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
16.20-17.45 Pause, strække ben
17.45-20.30 Middag for deltagere tilmeldt middag i Restaurant Scandic Copenhagen, fællessang og uddeling af Notas læsevejlederpris ved bibliotekschef Lene Harder
Program
Tirsdag d. 23. september 2025
09.00-09.15 Velkomst, sang og åbning af dag 2 på Ord25
ved Uddannelsesforbundet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
09.15-10.15 DLD, dyslexia and supporting language development to improve literacy
Suzanne M. Adlof, ph.d., professor, University of South Carolina, Department of Communication Sciences and Disorders
10.15-10.45 Underholdende indslag
10.45-11.15 Pause, strække ben og gå til temaoplæg
11.15-12.15 Temaoplæg
Tema 1B: Tidlig opsporing og indsats mod ordblindhed
Dorthe Klint Petersen, audiologopæd og projektmedarbejder
Ina Borstrøm, audiologopæd og projektmedarbejder
Tema 2B: Undervisning med fokus på sprogforståelse til ældre elever i dansk kontekst – oplæg på baggrund af Suzanne Adlofs plenumoplæg
Rikke Vang Christensen, lektor i børnelogopædi ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Tema 3B: Lad ChatGPT skrive og de ordblinde elever redigere (og lære)
Kristian Georgsen, lærer Holte-Hus Efterskole
Tema 4B: Undervisning af unge og voksne med ordblindhed og dansk som andetsprog
Rikke Bjørnbæk, læse- og teknologikonsulent, LæseTek CSU Holbæk
Marianne Wolffsen, læse- og teknologikonsulent, LæseTek CSU Holbæk
Tema 5B: En ordbog for flere: Brugerbehov og ønsker til fremtidens Den Danske Ordbog
Ida Flörke, redaktør ved Den Danske Ordbog
Andrea Stengaard, redaktør ved Den Danske Ordbog og sproget.dk · Det Danske Sprog- og Litteraturselskab
12.15-13.15 Frokost
13.15-14.15 Temaoplæg
Tema 6B: Ordforrådsvanskeligheder hos yngre børn – hvordan måler man kvaliteten i ordforrådet?
Birgitte Dahlerup Thunbo, audiologopæd, ph.d.-studerende, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Tema 7B: Engasjer lesekurs. Et intensivt lesekurs for elever med lave leseprestasjoner på mellomtrinnet
Oddny Solheim, professor i Spesialpedagogikk og Senterleder for Kunnskapssenter for Utdanning, Universitetet i Stavanger
Tema 8B: Pausers betydning for læsning i det analoge og digitale tekstunivers
Sarah Bro Trasmundi, lektor, ph.d. fra Syddansk Universitet
Tema 9B: Korte introduktionskurser på OBU og FVU
Hanne Normann Michelsen, rektor, HF & VUC Klar
Lene Meyland, vicerektor, HF & VUC Klar
Tema 10B: Fra selvbeskyttende til læringsparat – om mentalisering, motivation og følelser i læringsrummet
Carina Vallentin Degn, adjunkt ved Professionshøjskolen Absalon, cand.mag. i audiologopædi, emotionsfokuseret psykoterapeut MPF og neuroaffektiv supervisor
14.15-14.45 Pause, kaffe og kage
14.45-15.50 Teachers’ knowledge to support literacy learning and related research
Shayne B. Piasta, ph.d. professor, Ohio State University
Hvorfor er det så svært at omsætte fra teori til praksis?
Louise Rønberg, lektor, Københavns Professionshøjskole
15.50-16.00 Tak for denne gang!
ved Uddannelsesforbundet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet