Konferencer og seminarer
Spil og designtænkning i dansk, matematik og naturfag
Savner du inspiration og forskningsbaseret viden om, hvordan elever kan arbejde med spil og designtænkning i dansk, matematik og naturfag? Så er den her gratis konference noget for dig!
Konferencen veksler mellem workshops, der undersøger konkrete faglige forløb og præsentationer af forskningsresultater fra Game-Based Learning in the 21st Century-projektet (GBL21-), der har involveret lærere og elever i 5.-8. klasse fra 40 skoler over hele landet. Projektet har haft fokus på at udvikle elevernes designkompetencer gennem at omforme analoge og digitale spilredskaber som en del af at håndtere faglige udfordringer i dansk, matematik og naturfag.
GBL21-projektet er finansieret af InnovationsFonden og involverer universiteter (AAU og AU), UC’er (KP, NVL, VIA UC) samt virksomheder (Alinea og Uvdata).
Både deltagelse i konferencen og adgang til de præsenterede forløb/materialer er gratis.
Ved tilmelding skal du vælge en af følgende faglige workshops:
- Dansk
- Matematik
- Naturfag
PROGRAM:
Kl. 9.00 Kaffe og registrering
Kl. 9.30 Introduktion: Spil, fag og designtænkning (Thorkild Hanghøj og Stine Ejsing-Duun, AAU)
Kl. 10.00 Workshop i faglige spor - med fokus på udvalgte GBL21 forløb
- Spil og designtænkning i dansk. Tovholdere: Thorkild Hanghøj (AAU) og Lise Dissing Møller (KP)
- Spil og designtænkning i matematik. Tovholdere: Charlotte Krog Skott (Absalon) og Erik Ottar Jensen (AAU)
- Spil og designtænkning i naturfag. Tovholdere: Birgitte Lund Nielsen (VIA UC) og Annette Nielsen (KP)
Kl. 12.00 Opsamling Hvad skete der på workshops?
Kl. 12.15 Frokost
Kl. 13.00 Resultater fra den kvantitative undersøgelse (Jeppe Bundsgaard, AU og Thorkild Hanghøj, AAU)
- Fagpraksisser: Hvad oplever elever og lærere, at der sker i den faglige undervisning?
- Spilvaner: Hvad spiller elever i fritiden og i skolen?
- Designkompetencer: Hvad er elevers evne til at generere idéer, planlægge designprocesser, tage modtagerens perspektiv og konstruere modeller?
13.45 Diskussion på tværs
14.00 Kvalitative studier: Dansk (Jesper Bremholm og Peter Heller Lützen, NVL)
14.15 Kvalitative studier: Matematik (Erik Ottar Jensen, AAU og Charlotte Krog Skott, Absalon)
14.30 Diskussion på tværs
14.45 Pause
15.30 Idéudvikling som kreativ og dialogisk proces (Kristine Kabel, AU og Lene Storgaard Brok, NVL)
15.45 Diskussion
15.00 Et lærerperspektiv på projektet (Birgitte Lund Nielsen, VIA UC)
15.15 Diskussion
16.00 Afrunding
Derefter reception og stand-up om spil ved Mads Brynnum.