Konferencer og seminarer
Dansk i mange retninger 2025 – et fagdidaktisk møde
Virkeligheder – med og uden skærme
Konferencen inviterer interesserede i danskfaget fra grundskolen, ungdomsuddannelserne, læreruddannelsen og universitetet til et fælles fagdidaktisk mødested.
Dette års konference handler om de mange forskellige virkeligheder, vi begår os i med skærme, skrivning og skønlitteratur. Vores opfattelse af, hvad der er virkeligt, sandt og godt, flytter sig, og det bliver sværere at skelne mellem fakta og fiktion. In Real Life, siger vi, men er det mere virkeligt at mødes på en kaffebar end på TikTok? Og hvad er det, vi tiltrækkes af, når vi søger det virkelige, det autentiske, det sande? Hvad betyder det for mennesker – især unge mennesker – hvis virkeligheden er mere flydende, og hver kan vælge sin? Hvad betyder det for danskfaget?
Årets konference giver teoretiske og praksisnære perspektiver på danskundervisningen i vores mange forskellige virkeligheder.
Program
9.30-10.00: Ankomst og kaffe
10.00-10.10: Velkomst og fællessang
10.15-10.45: Det er aldrig for sent at få en dårlig barndom
Ole Dalgaard/Oscar K, forfatter
Den, der prøver at genkalde sig et stykke fortid, får aldrig adgang til fortiden selv, men til en forestilling om den. Hvis nogen tror, at litteratur har noget som helst med virkelighed og sandhed at gøre, bliver læsning let en pauver affære. Oplægget handler om skønlitteraturen set i lyset af autobiografiens krav på sandhed og om at genopfinde virkeligheden i en verden af individualiserede virkeligheder.
10.45-11.45: SoMeFamily – unge og voksnes (fælles) virkeligheder på de sociale medier
Andreas Candefors Stæhr, lektor, Københavns Universitet
Digital kommunikation er blevet en del af familiers hverdagsliv. Men hvilke kommunikative funktioner udfylder de sociale medier egentlig, og hvordan påvirker de familielivet i dag? Oplægget giver indblik i, hvordan digital kommunikation giver unge og voksne mulighed for at følge med i udvalgte aspekter af hinandens virkeligheder, samt hvordan en danskfaglig tilgang til digital interaktion er en nøgle til at forstå disse virkeligheder.
11.45-12.30: Frokost og forlagsudstilling
12.30-13.45: Workshops
Workshop 1: Hvem er jeg, når jeg skriver? Hvordan ser min virkelighed ud?
Workshopledere: Lise Baun, adjunkt, Københavns Professionshøjskole, og Anne Bock, lektor, Københavns Professionshøjskole
Gennem skriveøvelser på workshoppen – og fortællinger om skrivende elever i henholdsvis 1. og 8. klasse – vil vi diskutere, hvordan skrivning kan bidrage til at skabe opmærksomhed på verden, meningsfulde relationer og levende faglige fællesskaber i skolens danskfag.
Workshop 2: Forestillinger om fremtiden i nyhedsmedierne
Workshopledere: Kenneth Reinecke Hansen, lektor, Københavns Professionshøjskole, og Jonas Nygaard Blom, lektor, Syddansk Universitet
Vi undersøger det sproglige og fortælletekniske læringspotentiale i rummet mellem fakta og fantasi i nyhedsmedierne. Hvordan konstrueres spekulationer om fremtiden i nyhederne, og hvordan kan arbejdet med fremtidsforestillinger i danskfaget styrke elevernes kritiske nyheds-literacy?
Workshop 3: Virkelighedsopfattelser i en verden af sociale medier og AI
Workshopleder: Mischa Slott Carlsen, projektleder, NorS, København Universitet, lektor og lærebogsforfatter
Længe har lærere ment, at sociale medier og AI er blevet en stigende udfordring for elevernes læring og for den demokratiske samtale. Hvordan kan vi vende dette vilkår til et didaktisk potentiale for danskundervisningen? Workshoppen fokuserer på emner som influencere, TikTok og disinformation i en virkelighed styret af AI og algoritmer. Hvordan kan dette berige undervisning i medier og litteratur?
Workshop 4: Digitale samtaler
Workshopledere: Marie Bloch Jespersen, lektor, Professionshøjskolen Absalon, og Pernille Hargbøl Madsen, lektor, Professionshøjskolen Absalon
Stort set alle børn har en profil på minimum ét socialt medie ud over YouTube, før de fylder 13 år. Workshoppen handler om elevernes relationer og samtaler i deres onlinevirkelighed. Vi giver ideer til, hvordan danskfaget kan være med til at udvikle elevernes digitale dannelse og digitale myndiggørelse, bl.a. ud fra et kritisk blik på algoritmernes og teknologiens betydning for børns kommunikation og venskaber.
Workshop 5: Tekster, steder, virkeligheder!
Workshopleder: Pernille Dam Mønsted Pjedsted, lektor, VIA University College
Hvad betyder det for læseoplevelsen, hvis vi inddrager fysiske steder i vores læsning og således kobler forfatterens, værkets hovedperson og læserens virkelighed? Ødelægger de virkelige steder de fiktive, når vi sætter os i hovedpersonens sted ved at læse på et fysisk sted? I workshoppen præsenteres et pragmatisk syn på læsning og elevers perspektiver herpå, og sammen diskuterer vi potentialer og barrierer i det stedsorienterede litteraturarbejde.
Workshop 6: Gentagelse og kreativitet
Workshopleder: Dorte Karrebæk, illustrator og forfatter
Gennem praktiske øvelser undersøger workshoppen, hvordan et tålmodigt og analogt arbejde med forskellige materialer, tegning og farver kan skabe rum for at mærke den indre virkelighed og stilhed, som kan være udfordret i et liv med skærme.
13.45-14.15: Kaffe, kage og forlagsudstilling
14.15-15.15: Børn og unges digitale virkeligheder
Camilla Mehlsen, fellow ved Center for Journalistik, Syddansk Universitet
Digitale medier og kunstig intelligens er den faktor, der har forandret børn og unges liv, læring og fællesskaber allermest på kortest tid. Hvad betyder techplatforme for fakta, følelser og fortællinger? Oplægget giver gennem tankevækkende eksempler indblik i nye digitale tendenser, der former børn og unges hverdag og verden, og lægger op til diskussion af, hvad det rejser af spørgsmål til danskfagene.
15.15-15.30: Opsamling på dagen
Nadia Raphael Rathje, lektor, Københavns Professionshøjskole