Konferencer og seminarer
Dansk i mange retninger 2026 – et fagdidaktisk møde
Demokrati, deltagelse og stemme – danskfaget i en udfordrende tid
Konferencen inviterer interesserede i danskfaget fra grundskolen, ungdomsuddannelserne, læreruddannelsen og universitetet til et fælles fagdidaktisk mødested.
Vores samtid er fuld af kommunikationskløfter, polarisering og kontroversielle emner. Hvordan møder danskfaget disse udfordringer fagligt i klasserum og fællesskab? I danskfaget har elever og studerende mulighed for at udvikle egen stemme og deltage i demokratiske samtaler. Hvordan skaber vi gode rammer for engagement og deltagelse, og hvad gør vi, hvis samtalen helt forstummer?
Årets konference giver teoretiske og praksisnære perspektiver på, hvordan vi som dansklærere kan engagere elever og studerende i faget med det formål at skabe rum for egne og fælles stemmer.
Program
9.30-10.00: Ankomst og kaffe
10.00-10.10: Velkomst og fællessang
10.10-10.35: Stemme – en central didaktisk metafor i danskfaget
Ellen Krogh, professor emerita, Syddansk Universitet
Stemme som didaktisk metafor retter sig indad mod identitetsforestillinger og udad mod demokratisk aktivitet. Danskfaget sigter på, at eleverne udvikler personligt ”ejede” stemmer i skrift og tale, og de får mod på at indgå lyttende og talende i klasserummets dialoger. I introduktionen til dagens tema vil jeg dele vigtige perspektiver på stemmebegrebet og argumentere for begrebets styrke og holdbarhed som faglig dannelsesforestilling.
10.35-11.20: Unge stemmer – splittet mellem uddannelses- og ungdomskultur
Jonas Lieberkind, lektor, Aarhus Universitet, DPU
Demokratiet udfordres fra øst og vest, oppe- og nedefra. Behovet for at ruste de kommende generationer til disse udfordringer er påtrængende. Men hvordan står det egentligt til med de unges demokratiske dannelse og deltagelse? Med baggrund i en række kvantitative studier vil oplægget undersøge spændingsfeltet mellem eleven som et pædagogisk subjekt, der via læring og undervisning skal tilegne sig en demokratisk stemme, og den unge som et politisk subjekt, der allerede har en stemme i kraft af biografi, tilhørsforhold og generation.
11.20-11.35: Kort pause
11.35-12.20: Visuelle tekster som vej til stemme og deltagelse
Rikke Platz Cortsen, lektor, Københavns Professionshøjskole
Undersøgende og eksperimenterende arbejde med visuelle tekster som fx tegneserier og anden billedlitteratur kan åbne elever og studerendes øjne for det, der er vanskeligt at se, sige og skrive. Visuelle tekster kan også vise nye veje til deltagelse og kommunikation i danskfaget. Oplægget giver et forskningsbaseret og praksisrettet indblik i, hvordan arbejde med fx tegneserier kan give stemme til det, der kan være svært at udtrykke.
12.20-13.00: Frokost
13.00-14.15: Workshops
Workshop 1: Børnelitteraturen som kampplads
Anna Karlskov Skyggebjerg, centerleder, Nationalt Videncenter for Læsning, og Marie Elmegaard, pædagogisk konsulent, CFU UCL
Ny nordisk børnelitteratur er berømt for at reflektere tidens emner. Særligt billedfortællinger behandler krig, klimaforandringer og mistrivsel på måder, der kan opleves provokerende og grænseoverskridende. I workshoppen arbejder vi med billedværker henvendt til børn, unge og voksne, og vi diskuterer, hvordan litteraturundervisningen bliver en konstruktiv kampplads for forskellige forståelser og tilværelsestolkninger.
Workshop 2: Journalistikken i danskfaget – mellem fake news og kritisk nyheds-literacy
Kenneth Reinicke, lektor, KP, og Tom Steffensen, docent, KP
Journalistik er en krumtap i demokratiet, men problemet med falske nyheder er stigende. Samtidig viser forskning, at især børn og unge ikke møder eller efterspørger klassisk kvalitetsjournalistik. I workshoppen præsenterer vi det tværeuropæiske FACTS-projekt, og sammen afprøver vi konkrete eksempler på arbejdet med kritisk nyheds-literacy i dansk
Workshop 3: Samtalesalon om demokrati i danskfaget
Nadia Raphael Rathje, lektor, KP
Der er mange didaktiske formater til at udvikle samtaler om komplekse emner, der bevæger "noget" i os. Denne workshop er for de samtalelystne. Vi afprøver formatet samtalesalon og diskuterer konferencens tema. Samtalesalonen følges op af refleksioner over formatet og andre lignende til at udvikle samtalen i danskfaget som fx filosofiske samtaler, refleksionscirkler og forumteater.
Workshop 4: Skrivning i faget – demokrati, stemme, deltagelse
Kristine Kabel, lektor, og Stine Heger, ph.d., begge Aarhus Universitet, DPU
Danskfaget spiller en central rolle i at støtte alle børn og unge til at kunne skrive og forholde sig refleksivt til egne og andres tekster og stemmer, særligt i en tid med generativ AI. I workshoppen sætter vi fokus på, hvordan elever kan støttes i at skrive egne tekster med glæde, ejerskab og agency som grundlag for dannelse og deltagelse i og uden for skolen.
Workshop 5: ”Jeg gør andres erfaringer til mine egne” – inkluderende dialog om sprog
Ida Lindstrøm Abildgaard, adjunkt, KP, og Marie Dahl Rasmussen, lektor, KP
I forskningsprojektet Inclusive Dialogue udvikler og afprøver undervisere og studerende fra læreruddannelser dialogisk undervisning. I workshoppen vil vi præsentere fund fra projektet og afprøve dialogiske greb til sprogundervisningen i fagene dansk og dansk som andetsprog, som både kan bruges i grundskole og læreruddannelse.
Workshop 6: Elevskriveren i maskinens spejl
Lise Dissing Møller, lektor, KP
Workshoppen undersøger eleven som tekstproducent i en tid, hvor store sprogmodeller præger skrivesituationen, og eleven skal navigere mellem eget skriver-jeg, promptdesign og kritisk algoritmisk literacy. Vi arbejder praktisk-musisk med sanselige skrivepakker og ser, hvordan AI kan styrke elevens stemme, ejerskab og transformative agens.
14.15-14.45: Pause, kaffe, te og kage
14.45-15.15: Lærer- og elevperspektiver på samtaler om kontroversielle emner
Eva Lindhardt, ph.d.-studerende, DPU/KP
I en polariseret verden bliver det sværere at mødes i samtalen og forstå hinanden. Hvordan kan undervisning i kontroversielle emner styrke elevers mod og motivation til at bidrage og lytte? Og hvorfor oplever mange lærere, at disse samtaler er svære at facilitere? I oplægget deler jeg indsigter fra mit ph.d.-projekt og undersøger, hvordan vi kan skabe rum for uenighed uden at ende i polarisering.
15.15-15.30: Opsamling på dagen
Nadia Raphael Rathje, lektor, KP