Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Konferencer og seminarer

Temadag om lytning

På denne temadag får du inspiration til at arbejde med lytningens potentialer i danskfaget og biblioteksrummet, mens vi dykker ned i lyttepraksisser og lytteformater, som spiller en stadig større rolle i børn og unges liv.

Temadagen henvender sig til lærere, læsevejledere, læreruddannelsen, bibliotekarer og kulturformidlere og er den første i en række arrangementer i tilknytning til Nationalt Videncenter for Læsnings tidsskrift Viden om Literacy, der formidler nyeste forskning og inspirerende praksisser inden for læsning, skrivning og sproglig udvikling.

Program

Kl. 9.30: Registrering og kaffe

Kl. 10.00: Velkomst
v. Anna Karlskov Skyggebjerg, centerleder, Nationalt Videncenter for Læsning
Velkommen til Nationalt Videncenter for Læsnings nye række af temadage om aktuelle emner inden for læsning, skrivning og sprog. Temadagene spiller sammen med emnerne i tidsskriftet Viden om Literacy.

Kl. 10.15: ”Jeg kan godt skimmehøre” multimodal lytning i et dialogisk perspektiv
v. Lene Illum, lektor og ph.d., UC SYD
Ny forskning viser, hvorfor vi bør sætte fokus på lytning i skolen. Gennem begrebet multimodal lytning har skoleforsker Lene Illum undersøgt, hvad der karakteriserer lyttepraksisser og lyttesituationer i to klasser i danskfaget på mellemtrinnet, og hvordan eleverne forstår sig selv som lyttende deltagere i undervisningen. I oplægget præsenteres undersøgelsens fund og oversete potentialer for danskundervisningen, som viser sig, når lytning forstås bredt som samhandling, hvor rum, krop, gestik, mimik og artefakter har betydning for elevernes meningsskabelse og forståelse.

Kl. 11.15: Lytning i et fornyet mundtlighedsperspektiv
v. Alice Bonde Nissen, lektor ved VIA University College
Oplægget er et bud på, hvordan lytning og lyttedidaktiske greb kan være med til at udvide og kvalificere arbejdet med mundtlighed i danskfaget. Alice Bonde Nissen er aktuel med udgivelsen Mundtlighed og lytning – danskdidaktiske greb og ståsteder, og hun vil guide os gennem afprøvning af udvalgte aktiviteter og konkrete eksempler på undervisning i mundtlighed med fokus på elevernes lyttekompetencer. 

Kl. 12.00: Frokost og tid til at gå på opdagelse i forlagenes udstillinger

Kl. 13.00: Live podcast: Balancen mellem konventionel læsning og lyttelæsning
v. Stine Fuglsang Engmose, læseforsker ved Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder i samtale med Julie Fredsø-Rauer, adjunkt ved Professionshøjskolen Absalon og inviteret læsevejleder
Det er ikke altid helt ligetil og enkelt for læsevejledere og ordblindelærere at rådgive kolleger og forældre om, hvorvidt en elev i skriftsprogsvanskeligheder skal lyttelæse eller læse konventionelt til frilæsning. I en fælles samtale, som tager udgangspunkt i konkrete erfaringer med vejledning af kolleger og forældre, belyser vi kompleksiteten i valget af læsemodalitet. 

Kl. 13.30: Det lytterære rum – om lydfortællinger og auditiv litteraturformidling
v. Annie Bahnson, forfatter og ordaktivist
Annie Bahnson vil præsentere os for det lytterære rums muligheder. Hun kommer omkring lyd som formidlingsform, lydelig legeplads, og hvilke muligheder der ligger i lydfortællinger som udtryksform. Deltagerne får helt konkrete tips og tricks med sig samt en enkelt praktisk øvelse eller to og kommer til at kende begreber som ordhedsvanvid og lydspænd. Annie Bahnson er forfatter til en række børne- og ungdomsbøger, hun har flere huskunstnerforløb med lydfortællinger bag sig og deltog i projektet Auditiv litteraturformidling for børn. Oplægget er til inspiration for både lærere, bibliotekarer og andre, der arbejder med børn, unge og litteratur.
Obs: Find gerne optagefunktionen på din mobiltelefon frem på forhånd. Så er du klar til at deltage i øvelsen.

14.15: Podcasten som genre og lydoplevelser med eleverne
v. Anne-Laura Hedegaard, podcastproducent
Dette indlæg ser nærmere på, hvad der kendetegner podcast som genre, og hvordan man kan bruge det til at skabe lydoplevelser for og med elever. Anne-Laura Hedegaard, selvstændig podcastproducent og næstformand i Københavns Radiobiograf, fortæller om podcasts’ egenskaber og giver inspiration til mulige anvendelser i undervisningen i form af allerede eksisterende podcasts og elevproducerede podcasts.

14.45: Goodiebag og tak for i dag
v. Katja Sørensen Vilien og Nina Berg Gøttsche, redaktører af Viden om Literacy
Når vi har lyttet os gennem temadagens program, får du læsestof med hjem i en goodiebag. Her finder du seneste temanummer af tidsskriftet Viden om Literacy med 12 artikler om lytning. Redaktørerne takker af med en kort introduktion til udgivelsen.

15.00: Kaffe og kage to go
Eller bliv og få en faglig snak med kolleger.

Bilag

Del siden på email

Du deler et link til siden: Temadag om lytning