Aktuelt
Centret vil skabe viden om tidlig literacy
Børn bruger og begår sig i skriftsprog længe inden, de starter i skole.
Det helt lille barn pludrer med sine forældre og gnaver i sin første pegebog. Når det bliver større, lærer det hurtigt bogstaverne i sit eget navn at kende, det gengiver dem på sine tegninger, ligesom det genkender dem i flyverdragten og gummistøvlerne.
Det ser bogstaver sammen med andre tegn i bøger, på computeren, vejskilte og plakater og skriver bogstaver eller bogstavlignende tegn i lege. Det legelæser i bøger, smager på ord og begreber, tryller nye ord frem og undersøger sproget ved at opfinde og diskutere lege.
Børn læser, skriver og bruger sproget med den største naturlighed i deres dagligdag. De kan endnu ikke læse og skrive i traditionel forstand, men deres tidlige skriftsproglige erfaringer kan danne et solidt udgangspunkt for, at de hurtigt kan lære det.
Det er vi i Nationalt Videncenter for Læsning optagede af at få mere viden om. Derfor er tidlig literacy et af centrets indsatsområder.
Især er vi interesserede i at undersøge, hvilken betydning det har for børns skriftsprogsudvikling, hvis det pædagogiske og lærerfaglige arbejde i skolefritidsordning, børnehaveklasse og 1. klasse tager afsæt i det enkelte barns skriftsproglige kompetencer og erfaringer.
Vi tror nemlig på, at læsning og skrivning i skolen får et løft, hvis fagprofessionelle i højere grad har øje for kontinuiteten mellem leg og læring, mellem mundtligt og skriftligt, mellem skrift og andre tegn samt mellem sprogbrug og de sociale situationer, vi bruger sproget i.