Aktuelt
Literacymiljøer i dagtilbud
Et godt literacymiljø i dagtilbud spiller en væsentlig rolle for børns senere udvikling af skriftsproglige kompetencer. Derfor er tidlig literacy noget flere og flere dagtilbud fokuserer på, ligesom det er et indsatsområde i Nationalt Videncenter for Læsning
Men hvad er et literacymiljø? Og hvordan kvalitetsvurderer man et literacymiljø?
Det diskuteres i centrets udgivelse: Kvalitetsvurdering af literacymiljøer i dagtilbud, hvor man også finder en oversigt over traditioner, tilgange og værktøjer til literacyvurderinger.
Et literacymiljø
Charlotte Reusch, faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, har været med til at udarbejde oversigten.
Ifølge hende er et literacymiljø et kommunikativt miljø, hvor børn og pædagoger taler og interagerer omkring skriftsproget.
- Sammen kan børn og pædagoger være nysgerrige på og italesætte skriftsproget. Det kan være via igangsatte aktiviteter eller i naturligt opståede situationer, fortæller hun.
Tidlig literacy er erfaringer til fremtiden
Opmærksomheden på tale, skrift og læsning giver børnene erfaringer, så de lettere kan lære disse discipliner.
Samtidig oplever de hvordan læsning, skrivning og sprog bruges i forskellige sammenhænge.
Charlotte Reusch forklarer:
- Det at have viden om og kunne begå sig som læser, skriver og taler er vigtige kompetencer at have. Såvel i uddannelse, på arbejdsmarkedet og som deltager i samfundet.
Kvalitetsvurderinger af literacymiljøer
Når der måles på literacymiljøets kvalitet, fokuseres der typisk på rum og aktiviteter og ikke på det enkelte barns færdigheder.
Charlotte Reusch mener dog, at vurderingsværktøjet er bedst, når det udvikles til den konkrete sammenhæng:
- Forvaltninger, forskere og praktikere må være opmærksomme på formålet med den vurdering, de vil foretage, så det redskab der skal anvendes vælges eller udvikles med det givne formål for øje.