Aktuelt
Ny rapport: Computerspil som læringsarena
Computerspil hører ikke kun fritiden til. De kan også bruges i skolens undervisning.
I efteråret 2015 gennemførte centret pilotprojektet, ’Computerspil som læringsarena’, med det formål at få viden om, hvilke former for sproglig læring der finder sted, når børn spiller computerspil.
Projektrapporten kan nu downloades.
Sprog og computerspil
Kristiane Hauer, der stod for pilotprojektet, mener, at det tydeliggjorde, at computerspil har et potentiale i forhold til bestemte måder at arbejde med sprog på.
- Det gælder både det at arbejde med de informerende og instruerende tekstgenrer i og omkring spillene samt aspekter af fremmedsprogsindlæringen, fortæller hun
- I særlig grad blev børnenes ordforråd og pragmatiske færdigheder styrket.
Meget læring i spillesituationen
Kristiane Hauer observerede, at børnenes læring i selve spillesituationen skete via:
• Det sociale samspil med andre spillere, som de spurgte eller efterlignede
• At prøve sig frem og fejle
• Kontant evaluering
• Et stort og vedholdende tidsforbrug
Kommercielle spil i skolens undervisning
Pilotprojektet peger på, at der kan være et stort potentiale i at bringe børnenes erfaringer med kommercielle computerspil ind i skolens undervisning, mener Kristiane Hauer:
- Det vil kunne øge elevernes motivation og bidrage til former for læring, som synes relevant for nutidens generationer af børn, påpeger hun.
- En læring med fokus på bl.a. kommunikation, samarbejde, evaluering og selvevaluering, vedholdenhed, flersprogethed og et multimodalt tekstbegreb.