Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Aktuelt

Ny podcast om literacy og litteraturundervisning

I en ny podcast fra centeret kommenterer Johannes Fibiger, der er lektor på Læreruddannelsen i Silkeborg, på artiklen ”Literacy, litteratundervisning og en skole for alle”. 

Artiklen, der er skrevet af den norske litteratur- og literacy-forsker Sylvi Penne, udgør kernen i den seneste udgivelse på Nationalt Videncenter for Læsnings site literacy.dk. Her kan man både læse selve artiklen, læse kommentarer til den - og høre dem. 

Sylvi Penne giver i artiklen en række bud på, hvorfor forskellige grupper af elever klarer sig godt og skidt i skolens litteraturundervisning, hvad literacy har med litteraturundervisning at gøre, og hvordan litteraturundervisningen kan fremme lighed i samfund som Norge og Danmark.

I sin kommentar til artiklen er Johannes Fibiger skeptisk over for litteraturundervisningens muligheder for at skabe lighed i samfundet. Han er enig i mange af Sylvi Pennes pointer, men mener, at den teknologiske udvikling har ændret på nogle af de præmisser, som Sylvi Penne diskuterer litteraturundervisningens udfordringer ud fra.

Ide, tilrettelæggelse og redigering: Søren Eefsen, Nationalt Videncenter for Læsning. Produktion: Siri Bonde.
Podcasten er produceret med støtte fra Undervisningsministeriet som del af formidlingsprojektet "Ind i øret ud i skolen".

Del siden på email

Du deler et link til siden: Ny podcast om literacy og litteraturundervisning