Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Aktuelt

Bussen og brysterne

I dag annonceres det, hvem der har vundet Forfatterprisen og Illustratorprisen, som er Kulturministeriets to årlige priser til markering af børne- og ungdomslitteraturen. Nationalt Videncenter for Læsning har talt med Mette Sofie Kirkedal og Birgitte Reindel, som sidder i hhv. forfatterprisudvalget og illustratorprisudvalget, for at høre om vinderværkerne og overvejelserne bag nomineringerne.

Forfatterprisen for børne- og ungdomsbøger: Papirhjerter

Forfatterprisen for børne- og ungdomsbøger går i år til Papirhjerter af Hanne Dagmar Raaberg. Ungdomsromanen er “en rørende og stilsikker beretning om at finde sig selv og forstå, at ærlighed omkring sine følelser måske er det vigtigste, man har,” som det lyder på Kulturministeriets hjemmeside.

Papirhjerter handler om Alva, som er en ung pige på 13-14 år, som forsøger at føle sig til rette i krop og følelser. Da hun skal holde ferie hos sin far, har hun ikke mulighed for at hænge ud ved friluftsbadet sammen med resten af klassen, og samtidig vil hendes bedste veninde ikke være hendes veninde mere. Det bidrager al sammen til frustration samt forvirring over dels en krop, som hverken leverer bryster eller menstruation, og dels de to drenge Pedro og Albert.

Papirhjerter adskiller sig fra flertallet af ungdomsromaner ved, at teksten er layoutet som både knækprosa og figurdigte. Sidstnævnte er digte, der er skrevet og trykt sådan, at de fremstiller emnet grafisk. Mette Sofie Kirkedal, lektor på læreruddannelsen ved UCN og medlem af forfatterprisudvalget, fremhæver da også de stilistiske virkemidler: “Det særlige ved Papirhjerter er det dynamiske forhold mellem form og indhold. Teksten er udformet som et grafisk udtryk: Hjerter, bryster og kager er rent faktisk hjerter, bryster og kager. Hanne Dagmar Raaberg gør et klassisk virkemiddel levende og nyt.” 

På en af de allerførste sider udtrykker Alva sin frustration over de ikkeeksisterende bryster ved insisterende at appellere til Gud:

Uddrag fra Papirhjerter af Hanne Dagmar Raaberg.

 

Som kontrast hører vi senere i romanen om E-L’s STORE bryster, hvilket teksten udsiger i såvel form som indhold:


Uddrag fra Papirhjerter af Hanne Dagmar Raaberg.

 

De nominerede til Forfatterprisen

Mette Sofie Kirkedal fortæller, at de i forfatterprisudvalget har taget stilling til de mange forskellige værker ud fra kriterier som, hvorvidt historien er sprogligt og følelsesmæssigt vedkommende. Tages barnet/den unge alvorligt, og repræsenterer teksten noget nyt? De har også været optagede af, hvordan form og indhold leger med hinanden, og om man som læser overraskes og overrumples. “Værket skal kalde på en reaktion på den ene eller anden måde. Det skal ramme noget almenmenneskeligt og være vedkommende. Og vigtigst: Barnet skal tages alvorligt og ses som kompetent og ligeværdig,” forklarer Mette Sofie Kirkedal.

De tre nominerede værker til Forfatterprisen er Papirhjerter af Hanne Dagmar Raaberg, Alba Columbas sidste rejse – en bog om søstrene Grønøje skrevet af Liva Skogemann, og Første gang jeg bliver afvist af Babak Vakili.

Selve udvælgelsesprocessen indebærer, at udvalget shortlister syv titler og dernæst tre nominerede, inklusive en vinder. Ud over Papirhjerter er de nominerede Alba Columbas sidste rejse – en bog om søstrene Grønøje skrevet af Liva Skogemann og Første gang jeg bliver afvist af Babak Vakili. Værkerne repræsenterer ifølge Mette Sofie Kirkedal på forskellig vis minoritetsstemmer, økokritik og (kærligheds)relationer. Babak Vakilis korttekst handler om Samy, som gennem hele sin ungdom er blevet afvist på diskoteker. Han står nu foran selvsamme diskoteker med en hvid kæreste, og pludselig åbner dørene sig på forunderlig vis. I Liv Skogemans værk finder søstrene en døende brevdue i sneen, og gennem en udforskning af brevduernes forunderlige natur finder de både sig selv, hinanden og livets skyggesider. “Hos Hanne Dagmar Raaberg er det relationerne, som er i fokus. I Papirhjerter er det udviklingen fra barn til teenager i sommerferien, før alting sker. Venskaber brydes, og nye relationer opstår,” forklarer Mette Sofie Kirkedal.

Illustratorprisen for børne- og ungdomsbøger: Den fantastiske bus

Vinder af Illustratorprisen er en af forrige års mest omtalte børnebøger, nemlig Den fantastiske bus skrevet og illustreret af Jakob Martin Strid. Da den udkom, blev den praktisk taget udsolgt med det samme, selv om den med en vægt på 2,5 kilo og en salgspris på 500 kr. ikke ligefrem er opskriften på en børnebogsbestseller. De to øvrige nominerede til Illustratorprisen er Ondulaten illustreret af StineStregen (skrevet af Zenia Johnsen) og Historien om en dreng, der (måske) hedder Torben illustreret af Rasmus Meisler (skrevet af Sabine Lemire).

Medlem af illustratorprisudvalget Birgitte Reindel, lærer, skolebibliotekar og tidligere forperson for Selskabet for Børnelitteratur (IBBY), fortæller, at det har været spændende at læse og se de mange bøger, “som har haft en stor spændvidde i udtryk og i den aldersklasse, som de henvender sig til. Jeg synes, at vi i Danmark er heldige, at vi har så mange virkelig dygtige illustratorer.”

“Der har i år været flere tegneserier blandt de indsendte titler end de foregående år, og de henvender sig generelt til de lidt ældre læsere end billedbøgerne. I det hele taget har det været meget svært at indsnævre feltet, fordi der er så mange bøger med smukke, sjove, overraskende og glade illustrationer, men det er jo opgaven, når man sidder i udvalget,” fortæller Birgitte Reindel.  

De tre nominerede værker til Illustratorprisen er Ondulaten illustreret af StineStregen (skrevet af Zenia Johnsen), Historien om en dreng, der (måske) hedder Torben illustreret af Rasmus Meisler (skrevet af Sabine Lemire) og Den fantastiske bus af Jakob Martin Strid.

Den fantastiske bus handler om Taku, der sammen med de andre fra havnen i byen Anhstarr City forsøger at redde Timo, som er blevet syg af forureningen i byen. Beboerne begiver sig derfor afsted i den hjemmebyggede bus på en veritabel roadtrip til sagnlandet Balanka for at finde de helbredende safranliljer.

Der er masser af plads til illustrationerne, dels fordi værket fylder hele 250 sider, og dels fordi bogen er så kæmpestor. Men også udførelsen er usædvanlig. De originale illustrationer, som for øjeblikket udstilles på Copenhagen Contemporary, er op til to meter lange. Det betyder, at Jakob Martin Strid har kunnet forfine tegningerne med helt små detaljer, idet illustrationerne er blevet nedfotograferet.    
I motivationen fremhæves Jakob Martin Strids evne til at koble tekst og illustrationer sammen samt hans boblende fortælleglæde. Endvidere nævnes hans teknikfascination og den sociale indignation, som er gennemgående motiver i hans værker. “Det er en bog, man synker ned i, nærmest bogstaveligt, for den er som sagt enorm. Selvfølgelig ender fortællingen lykkeligt, og undervejs er man blevet morderligt underholdt og blevet imponeret over den vilde rejse med den seje bus hen over den imaginære verden og den fantasi, der strømmer ud af hvert penne- og penselstrøg.”

Vinderne får i dag overrakt priserne af kulturminister Jakob Engel-Schmidt. Med prisen følger 75.000 kr.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Bussen og brysterne