Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Aktuelt

Hvem er de 10% mest udfordrede elever i dansk?

Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder har samlet bud fra fagpersoner og faglige foreninger på hvem, der er de 10% mest udfordrede elever i dansk. Det er afgørende at vide, for Folketinget har afsat 500 millioner kroner om året til at løfte netop denne gruppe.

Det er et kendt og alvorligt samfundsmæssigt problem, at mange elever forlader grundskolen, uden at de består afgangsprøven i dansk. Det kan have store konsekvenser for den videre færd i uddannelse og på arbejdsmarkedet.

Derfor er det vigtigt, at de årlige 500 millioner kroner bliver brugt godt – og det kræver først og fremmest, at vi ved, hvem vi taler om.

📽️ HØR I DENNE 𝐕𝐎𝐗 𝐏𝐎𝐏 fagpersoner og faglige foreninger give deres faglige bud på, hvem målgruppen er samt hvilke komplekse vanskeligheder, der kan være tale om 📽️ 

Vi fortsætter den faglige samtale med politikere og beslutningstagere i december. Her afholder Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder sammen med Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning en høringChristiansborg, som skal belyse to helt centrale spørgsmål:

- Hvem er de 10 % fagligt mest udfordrede elever?

- Og hvordan får netop de elever størst udbytte af de midler, som Folketinget har afsat til formålet?

Allerede nu kan du på NVOL's hjemmeside finde viden og værktøjer til skoler og forvaltninger, som skal tilrettelægge indsatserne for de 10% mest udfordrede elever i dansk. 

Del siden på email

Du deler et link til siden: Hvem er de 10% mest udfordrede elever i dansk?