Aktuelt
Hvor er læsekrisen?
Vi står midt i en læsekrise. Sådan har det i hvert fald lydt i mange medier gennem det seneste år. Men hvad er en læsekrise, og hvor kan vi finde den?
Seks læseforskere fra Nationalt Videncenter for Læsning kritiserer kriseretorikken i mandagens kronik i Berlingske. De ønsker at nuancere og kvalificere debatten om læsning og læselyst, for der er faktisk meget positivt at sige om læseundervisningen og læsningens status de seneste 25 år. Samtidig skygger kriseretorikken for de virkelige problemer, som kræver en permanent opmærksomhed.
Leder af Nationalt Videncenter for Læsning Anna Karlskov Skyggebjerg uddyber: “Debatten om danske børns færdigheder og læselyst er stukket af, og anekdoter og frie forklaringer bliver ophævet til sandheder. Opmærksomhed og debat om læsning er godt, men grundlaget må være fakta og ydmyghed over for det, vi faktisk ikke ved. Kriseretorik trives blandt politikere og kalder på puljer og hovsaløsninger. Men vi har snarere brug for langvarige samarbejder og indsatser i stat og kommuner.”
Kronikken bygger på en fagfællebedømt artikel fra centerets seks læseforskere Peter Heller Lützen, Anne-Mette Veber Nielsen, Stine Fuglsang Engmose, Henriette Romme Lund, Jesper Bremholm og Anna Karlskov Skyggebjerg.
I artiklen gennemgår forskerne de internationale undersøgelser af læsekompetencer og holdninger til læsning og mediernes omtale af ordet ‘læsekrise’. Afslutningsvis peger artiklen på, at der i Danmark fortsat er en stor gruppe borgere fra skolealderen og op, som kæmper med læsevanskeligheder, og som er i øget risiko for uddannelsesmæssig, social, sundhedsmæssig og politisk marginalisering.