Aktuelt
Nyt idekatalog sætter spot på de digitale læseudfordringer
Mange taler om, at det er udfordrende for elever at læse digitale tekster – at de ofte læser overfladisk og mister overblikket og derfor ikke får tilstrækkeligt udbytte af læsningen. Brug skærmen – 16 ideer til at støtte læsning af digitale tekster i undervisningen er idekataloget til dig, der tager udfordringen op og tænker, at det er værd at prøve at gøre noget ved de problemer.
Idekatalog til lærere
Idekataloget er udviklet af et netværk bestående af danske, norske og svenske lærere og forskere, der alle har viden om og erfaringer med digital læsning. Charlotte Reusch, der er faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning og tovholder for netværket, fortæller:
“Vi har samlet vores viden og udviklet idekataloget til lærere, som gerne vil undervise deres elever i, hvordan de kan tage magten over deres pc, lære at navigere i digitale tekster og at læse kritisk, opmærksomt og undersøgende.”
Idekatalog med tegneserier
Kataloget er udgivet på både dansk, norsk (bokmål) og svensk, fordi nogle fagbegreber, der knytter sig til organisering af skole og undervisning, kan variere fra land til land. Alle ideerne er formidlet i form af små tegneserier, der viser, hvad læreren skal gøre. Charlotte Reusch forklarer:
”Vi har valgt tegneserien som formidlingsform for – med en dygtig tegnestues hjælp – at kunne formidle både helt præcist og kondenseret og samtidig så generelt, at flest muligt kan se sig selv og deres klasserum i beskrivelsen af ideerne.”
Brug skærmen - 16 ideer til at støtte elevernes læsning af digitale tekster i undervisningen er udviklet af et netværk bestående af lærere og forskere fra Danmark, Norge og Sverige. Tegnestuen Herman Ditte har stået for tegneserierne.
Bag om idekataloget
Idekataloget bygger på netværkets drøftelser af både arbejdet med digitale tekster i klasserummet, læseforståelsesundersøgelser og karakteren af de digitale tekstverdener, elever møder i skolen. På det grundlag har de indsamlet og beskrevet de konkrete ideer.
Jesper Bremholm, seniorforsker i Nationalt Videncenter for Læsning og medlem af netværket, uddyber:
“I virkeligheden ved vi faktisk forskningsmæssigt ikke så meget om, hvad der sker, hvis man arbejder systematisk med eksplicit undervisning i læsning af digitale tekster, men det bør vi snarest muligt få undersøgt nærmere.”