Udgivelser
Almen dannelse. Dannelsesstandarder og fag
Bogen Almen dannelse handler om måder at forstå sig selv og verden på. Bogen sætter fokus på, hvor vigtig skolens opgave er i dannelsesprocessen, men pointerer samtidig, at dannelse også foregår uden for skolen. Skolen er med til at bidrage til dannelsen med sin viden og sine fag. Ifølge bogens forfatterem er skolens dannelsesbidrag opbygget af tre tilgange til dannelse. Disse lyder:
- Den sproglige kulturelle dannelse
- Den matematiske og naturvidenskabelige dannelse
- Den ekspressive og kunstneriske dannelse
Ifølge bogens forfattere ligger der to niveauer i hver tilgang. På det første niveau skal eleverne lære det basale og nære, dvs. læse, regne, skrive, synge, danse, sanse og bevæge sig. Dette argumenterer bogen for, at man kunne kalde for dannelsesteknikker. Det næste niveau handler om det abstrakte og fjerne, dvs. at forstå verdens almene sammenhænge og gennem videnskabens og kundskabens modus. Dette kaldes i bogen for dannelseskundskaber. Bogen uddyber og udreder disse tilgange i løbet af bogen.
Bogen henvender sig primært til undervisere og studerende på området og dermed bidrager til skolens dannelse, men også andre der interesserer sig for dannelsesaspekter og problematikker.