Udgivelser
Barnehagepedagogiske linjeskift
Denne antologi har fokus på børnehavepædagogik og trækker tråde mellem børn, børnehave, profession, fagområder og teorier inden for børnehavefeltet. I bogen undersøges det, hvordan pædagogikken kan gives vital kraft og styrke for at skabe plads til, at den kan inspirere, udfordre og forstyrre enkeltindivider, grupper og samfund.
Antologien er inspireret af den britiske antropolog Tim Ingold og dermed også Gilles Deleuzes og dennes idéer om brud og flugtlinjer, og dens tekster argumenterer for en mangfoldighed af linjer og muligheder i den pædagogiske tænkning, når det sættes ord på, hvad pædagogikkens tilbud i børnehave kan være. Baseret på forskellige tilgange til kritisk tænkning om erfaringer og viden om børnehavepædagogprofessionen er antologiens ønske at give et nuanceret billede af børnehavepædagogikkens betydning for dannelse og uddannelse.
I bogen gives plads til gennemgående pædagogiske linjer som dannelse, demokrati, kritisk refleksion samt forhold mellem teori og praksis. Målgruppen er forskere og andre med interesse inden for børnehavefeltet, og den egner sig godt til studerende og andre inde for professionen.