Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Udgivelser

Den mangfoldige skole – om didaktik, flersproglig udvikling og skole-hjem-samarbejde

Den nutidige danske folkeskole er både sproglig og kulturel mangfoldig. Dette kan skabe udfordringer, men også muligheder for lærere i grundskolen.

Denne bog giver dig et indblik i en helhedsorienteret forståelse af den mangfoldige skole gennem et fokus på flersprogethed, interkulturelle didaktiske overvejelser i forbindelse med flersprogede elever samt skole-hjem-samarbejde.

Bogen er inddelt i følgende tre dele:

  • Undervisning i det mangfoldige klasserum – en didaktisk undersøgelse og analyse af tre undervisningseksempler og en diskussion af den interkulturelle didaktiske nødvendighed
  • Flersprogethed som grundvilkår – om undervisning og den interkulturelle didaktik fra en sprogvidenskabelig vinkel med særligt fokus på sprogpædagogik, flersprogede elever og sproglig mangfoldighed som ressource
  • Minoritetsforældre i centrum – hvordan skole, lærere og forældre via samarbejde kan udvikle og styrke den mangfoldige skole

Samtlige tre dele indeholder løbende konkrete cases, som diskuteres på basis af den nyeste forskning.

Den mangfoldige skole henvender sig til lærerstuderende, lærere samt andre fagprofessionelle, der befinder sig i eller omkring folkeskolen.

 

Del siden på email

Du deler et link til siden: Den mangfoldige skole – om didaktik, flersproglig udvikling og skole-hjem-samarbejde