Udgivelser
Den mangfoldige skole – om didaktik, flersproglig udvikling og skole-hjem-samarbejde
Den nutidige danske folkeskole er både sproglig og kulturel mangfoldig. Dette kan skabe udfordringer, men også muligheder for lærere i grundskolen.
Denne bog giver dig et indblik i en helhedsorienteret forståelse af den mangfoldige skole gennem et fokus på flersprogethed, interkulturelle didaktiske overvejelser i forbindelse med flersprogede elever samt skole-hjem-samarbejde.
Bogen er inddelt i følgende tre dele:
- Undervisning i det mangfoldige klasserum – en didaktisk undersøgelse og analyse af tre undervisningseksempler og en diskussion af den interkulturelle didaktiske nødvendighed
- Flersprogethed som grundvilkår – om undervisning og den interkulturelle didaktik fra en sprogvidenskabelig vinkel med særligt fokus på sprogpædagogik, flersprogede elever og sproglig mangfoldighed som ressource
- Minoritetsforældre i centrum – hvordan skole, lærere og forældre via samarbejde kan udvikle og styrke den mangfoldige skole
Samtlige tre dele indeholder løbende konkrete cases, som diskuteres på basis af den nyeste forskning.
Den mangfoldige skole henvender sig til lærerstuderende, lærere samt andre fagprofessionelle, der befinder sig i eller omkring folkeskolen.