Udgivelser
Efterskolens praksis under lup. Undersøgelse af dannende undervisning og samvær
Denne bog udspringer af et forskningsprojekt, der på den ene side skulle bidrage til at kvalificere det pædagogiske og didaktiske arbejde på efterskolerne samt på den anden at bidrage til den skolepolitiske debat om skolens dannelses- og uddannelsesopgave ved at fokusere på undervisning, som ikke er styret af statsligt dikterede parametre som for eksempel målstyring, faglige præstationer og karakterer. Projektet undersøger på den baggrund, hvilken undervisning og hvilket samvær der findes på efterskolerne, samt hvad der bidrager til at løfte efterskolernes hovedsigte om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse.
Resultatet af forskningsprojektet er nærværende antologi, som med udgangspunkt i anvendt forskning bidrager med en ny forståelse af efterskolernes pædagogiske og didaktiske virke. Den peger på udviklingspotentialer for efterskolernes praksis gennem anbefalinger, idéer, modeller et cetera – og ikke kun i klasserummet og værkstedet, men ligeledes i andre fora, hvor eleverne færdes, for eksempel foredragssalen og spisesalen, for at undersøge, hvad der sker disse steder, samt hvordan det bidrager til myndiggørelse af dagens unge.