Udgivelser
Fagdidaktik og demokrati
Denne antologi undersøger og diskuterer, hvordan fagdidaktik og demokrati er forbundne i teori og praksis. Bogen belyser, hvordan de dominerende fag i grundskolen – fra matematik til håndværk – er knyttet til demokrati ud fra ny forskning, analyser og cases, der er praksisorienterede. Formålet er at give læseren en dybere forståelse af forholdet mellem demokrati og fagdidaktik inden for og på tværs af fagene med henblik på at styrke og udvikle området.
Antologien er inddelt i to dele, hvor den første del indeholder bidrag med fokus på de enkelte fags afsæt og muligheder for at forankre og dyrke forbindelsen mellem demokrati og fagdidaktik. Den anden dels bidrag undersøger specifikke undervisningseksperimenter og perspektiver med hensyn til de to begreber. I antologiens indledning gives en begrebsafklaring af fagdidaktik og demokrati samt et overblik over relevant tænkning og forskning inden for feltet ”skole, fagdidaktik og demokrati” nationalt og internationalt.
Bogen henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionshøjskoler.