Udgivelser
Hvordan får vi mere lighed i uddannelse?
Agi Csonka, som er administrerende direktør for SFI, har skrevet denne bog, som kombinerer forskningslitteratur om ulighed med hendes personlige erfaringer som flygtningebarn i det danske uddannelsessystem. Forfatterens hovedpointe er, at den systematiske ulighed manifesterer sig socialt og kulturelt gennem en række forskellige markører, vaner, rutiner og måder at forholde sig til hinanden og verden på.
I bogen argumenteres der for social diversitet som samfundsmæssigt mål i den forstand, at det er vigtigt at have en mangfoldighed af livserfaringer i betydningsfulde institutioner, professioner og samlingspunkter i samfundet. På den måde øges sandsynligheden for, at flere forskellige perspektiver bliver afspejlet i beslutninger og praksis.
Bogen henvender sig til pædagoger og lærere, som i bogen kan læse om det gode læringsmiljø i dagtilbud, som er kendetegnet ved en god balance mellem fri leg, vokseninitierede aktiviteter og aktiviteter, hvor der er samspil mellem den voksne og barnet. Af andre emner kan nævnes lærerens forventninger og ambitioner på barnets vegne, holddannelse ud fra elevernes socio-økonomiske baggrund, anerkendelse af de praktiske og merkantile fag og professioner samt læringsmiljøet i hjemmet.