Udgivelser
Kommunikationshandicap i et pædagogisk og psykologisk perspektiv
Bogen giver en god indføring til en dialektisk handicapforståelse af kommunikationsvanskeligheder, både når det gælder medfødte og erhvervede kommunikationsvanskeligheder. Fokus lægges på sprogets betydning som en del af individets kommunikation og dermed på at styrke individets deltagelsesmuligheder. Der gives forslag til pædagogisk interventioner, som ikke vil ‘fikse mangler’, men hvor interventionerne er rettet mod at igangsætte og udvikle de samspil af sociale, kognitive og psykiske processer, der indgår i de sociale sammenhænge, hvori individet deltager. I bogen flyttes fokus med andre ord fra at understøtte sprogtilegnelse til at understøtte individets forståelse af indholdet i sociale aktiviteter og individets egen deltagelse i disse aktiviteter. Bogen giver desuden en generel indføring i sproglig og kommunikativ udvikling og en kort og konkret indføring i både erhvervede og medfødte kommunikationshandicap. Bogens tilgang kan være relevant som baggrundviden ift. inklusion og for blandt andet at iværksætte en kvalificeret pædagogisk indsats, hvor fokus er på at understøtte individets deltagelse.