Udgivelser
Læremidlernes danskfag
Bogen er en antologi med udspring fra et kollektivt forskningsprojekt i 2015 centreret omkring det danskdidaktiske forskningsmiljø på DPU ved Aarhus Universitet. Projektet har haft fokus på den rolle, læremidler spiller for undervisningen i dansk i grundskolen for derigennem at undersøge det, som kan kaldes læremiddelsituationen i danskfaget i dag.
I antologien præsenteres den type af læremidler, der går under betegnelsen didaktiske læremidler, såsom lærebøger og it-baseret undervisningsmateriale. Bogen består af tolv kapitler og ønsker at bidrage til en øget empirisk og forskningsbaseret viden om, hvilke læremidler dansklærere bruger i undervisningen på tværs af faglige områder og klassetrin i grundskolen.
Målet med bogen har været at anskue dansklærernes foretrukne læremidler ud fra kritisk-fagdidaktiske perspektiver for at undersøge læremidlernes læringspotentialer og begrænsninger i en specifik danskfaglig sammenhæng.