Udgivelser
Læring, dannelse og udvikling. Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole
Denne bog undersøger, hvordan bestemte pædagogikker i daginstitutioner får konsekvenser i skolen, når den pædagogiske og skolemæssige praksis i dag styres af økonomisk tænkning i form af kvantificerbare målsætninger og målinger af effekten af pædagogiske indsatser. På den måde er bogen et kritisk opgør med PISA-tænkning i skolen, lærings forrang over leg samt skoleficering af dagtilbud.
Med bogen ønsker forfatterne at give en række konstruktive bud på, hvilken læring, dannelse og udvikling der bedst kvalificerer børnene til fremtiden. Forfatterne er danske og udenlandske pædagogiske forskere, herunder den hollandske professor, Gert Biesta, som skriver om barnets aktivt indgribende forhold til verden i en såkaldt ”verdenscentreret uddannelse” samt om ”modstand”, hvor det er skolens opgave at afbryde eller problematisere barnets udvikling.
Pædagog- og lærerstuderende såvel som andre med interesse for børn og unges læring og udvikling er bogens målgruppe.