Udgivelser
Læsepædagogen nr. 4, 2020
Den første artikel i dette nummer af Læsepædagogen beskriver, hvordan man kan forstå faglig udvikling i dansk og matematik hos elever med funktionsnedsættelser og udviklingsforstyrrelser. Som led i projektet Alle i Mål har lektor Michael Wahl Andersen og lektor Louise Rønberg i samarbejde med fire specialskoler i Københavns Kommune udviklet p-skaler, der skal fungere som et redskab til at beskrive, analysere og vurdere elevers udvikling.
På Munkebjergkonferencen i 2017 blev Dansborgskolen i Hvidovre inspireret til at oprette en læsepatrulje på skolen. Læsepatruljen består af lærere og ordblinde elever, der underviser andre ordblinde på skolen i digitale hjælperedskaber. Dette har blandt andet gjort, at eleverne er blevet bedre til at bruge de digitale redskaber, og at selvtilliden er vokset hos flere elever.
I artiklen Børnestavning i børnehaveklassen? præsenteres der resultater fra den første danske undersøgelse af effekten af børnestavning i 0. klasse. Undersøgelsen sammenligner undervisning med børnestavning ved brug af direkte støtte, indirekte støtte og almindelig klasseundervisning. Det tyder på, at børnestavning med it-oplæsningsstøtte har næsten det samme potentiale, som direkte støtte fra en lærer har.
Lars-Bjørn Kristensen er læsevejleder og SPS-koordinator, og han beskriver sit praktiske arbejde, og hvordan han forsøger at imødekomme elevernes behov på Hotel- og Restaurantskolen i Valby.