Udgivelser
Læsning og fordybelse: En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk
Denne ph.d.-afhandling undersøger fordybet læsning med særligt fokus på læsning af længere, sammenhængende skønlitterære tekster, f.eks. romaner. Undersøgelsen former sig i to dele, en teoretisk og en empirisk. I den teoretiske del bliver der udviklet et begrebsapparat for, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning af skønlitteratur ud fra primært et fænomenologisk, kognitivt og receptionsæstetisk perspektiv. Den empiriske del består af et etnografisk studie af 70 8.-klasseselevers læsning i og uden for skolen.
Den litterære dybdelæsning ses i teoridelen som en opmærksom, indlevet og reflekteret læsepraksis og -oplevelse. I den empiriske del udvikles og afprøves et romanforløb, hvor eleverne stilladseres i et selvstændigt tekstvalg, de arbejder metarefleksivt med læseopmærksomhed og rammesætning af læseakten og litteraturdidaktisk med at italesætte og reflektere over deres læseoplevelse. Studiet peger på, at langt de fleste elever oplever at fordybe sig i læsning i dette romanforløb end i et typisk romanforløb i dansk.
Afhandlingen peger ind i videre forsknings- og praksisorienterede perspektiver på at forstå, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning, og hvordan yngre læseres litterære dybdelæsningskompetencer, læselyst samt faglige fordybelse med læsning i og uden for skolen fremmes.