Udgivelser
Ordblinde elever – metoder, redskaber og øvelser
Rikke Bundgaard deler i denne lille bog sin viden om ordblindhed og sine erfaringer med at undervise ordblinde elever. Bundgaard har fokus på, hvordan teoretisk viden omsættes til og håndteres i praksis. Bogen er således tænkt som en håndsrækning til læreren, som underviser ordblinde elever såvel i almenklassen som i specialiserede tilbud.
Gennem de første otte kapitler sætter Bundgaard kort fokus på, hvordan ordblindhed ser ud, ordblindetest, psykiske reaktioner på en diagnose, læse-skriveteknologier, læsetræning, læseforståelse, stavning og skriveproces. De to sidste kapitler fokuserer på ’forældre til et barn med ordblindhed’, og hvordan en ordblindevenlig skole udvikles. Bogen viser fx strategikort og huskesedler – og disse findes på forlagets hjemmeside.
Bogen henvender sig til dansk- og støttelærere i 0.-10. klasse, men mange af værktøjerne har lige så stor relevans i andre fag og egner sig til at give en indføring i og overblik over det faglige område.