Udgivelser
På forskerføtter i naturfag
På forskerføtter i naturfag er skrevet af forskere ved dels Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, dels Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Det er en praksisnær og forskningsbaseret bog om udforskende arbejdsmåder og grundlæggende færdigheder i grundskolens naturfag med konkrete eksempler fra norske klasser, korte analyser af undervisningssessioner samt forslag til aktiviteter.
Bogen skal bidrage til ny og motiverende naturfagsundervisning, og den viser, hvad man kan opnå ved at gøre aktiviteterne udforskende, og hvordan dette kan gøres i praksis. Bogen lægger især vægt på læsning, skrivning, mundtlige og praktiske aktiviteter, og hvordan disse kan understøtte hinanden i en naturfaglig udforskning.
Bogen bygger på forsknings- og udviklingsprojektet Forskerføtter og leserøtter, hvor målet var at bidrage til at forbedre elevers læringsstrategier og -udbytte i naturfag. Centralt i projektet var multimodal undervisning med Do-it, Talk-it, Read-it, Write-it som mantra.