Udgivelser
Skolesamfunnet. Kompetansekrav og ungdomsfellesskap
Den ændring, der er sket med og omkring skolen i relation til nye læreplaner, læreruddannelsens omorganisering og indføring af nye uddannelses- og skolepolitikker, medfører en ændret skolehverdag, og denne transformation har forandret samfundet samt uddannelsens betydning for unge mennesker. Dette er, hvad forfatterne bag nærværende bog kalder ”skolesamfundet”.
Bogen præsenterer ny forskning om, hvordan lærere bedre kan forstå og møde ungdommen med dens udfordrende historier om, hvordan det er at vokse op i et flerkulturelt samfund. I bogen belyses blandt andet samfundsændringer og ungdommens livssituation, og den viser, hvordan disse faktorer spiller ind i en helhedsforståelse af ungdommen og dens kultur.
Med bogen vil forfatterne undersøge skolen og samfundets betydning for børn og unges liv, og den ser på, hvordan det påvirker deres muligheder for at lykkes. Dette gøres ud fra et tværfagligt perspektiv med bidrag fra forskellige forskningsmiljøer, som har fokus på for eksempel psykisk helbred, kost og træning samt sprog.