Udgivelser
Skriveutvikling og skrivevansker
Antologien Skriveutvikling og skrivevansker, redigeret af Kari-Anne B. Næss og Hilde Hofslundsengen, handler om børns tidlige skriveudvikling fra børnehaven og frem til mellemtrinnet. Bidragsyderne sætter fokus på, hvordan børn lærer at skrive og udvikler skrivning i et normalforløb. De lægger vægt på, hvordan børnehaven og skolen kan forebygge skrivevanskeligheder hos børn, der er i risiko, og forskellige tiltag, som kan hjælpe børn, som allerede har udviklet vedvarende vanskeligheder.
For at fremme kundskaber om temaet, og hvordan man kan arbejde for aktivt at forebygge og mestre vanskeligheder med skrivning, præsenterer bogen nyere norsk forskning om sammenhængen mellem tidlig navneskrivning hos børn og deres læse- og skriveudvikling, lærernes kortlægning af skriveudvikling og skrivevanskeligheder, mulige risikofaktorer for vanskeligheder, digitale læringsresurser og tiltag. Bogen er inddelt i tre hoveddele: 1) skriveudvikling, 2) skrivevanskeligheder og kortlægning og 3) forskningsbaserede skrivetiltag. De enkelte artikler er fritstående og kan læses uafhængigt af hinanden.
Skriveutvikling og skrivevansker er aktuel for lærere, pædagoger, lærer-, og pædagogstuderende, specialpædagoger, forskere og andre, som er interesserede i skriveudvikling og tiltag for at afhjælpe vanskeligheder med skrivning.