Udgivelser
Språk i sikte. Barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition
Denne bog beskriver, hvordan kognition, perception, motorik, emotionel udvikling og leg spiller sammen, når barnet skal lære at interagere med omgivelserne. Der præsenteres blandt andet teorier om børns sprogudvikling, relationen mellem sprog, kognition og empati, og hvad som er afgørende, for at sprogudviklingen kommer i gang.
Bogen indeholder et indledende kapitel efterfulgt af et kapitel om børns grundlæggende sproglige udvikling og aspekter som fonologi, morfologi, syntaks, semantik, pragmatik og prosodi. Kapitel 3 beskriver børns sprogudvikling i et historisk perspektiv. I kapitel 4 beskrives prædiktorer, og hvilke aspekter som er betydningsfulde, for at barnets sprogudvikling skal komme i gang. Kapitel 5 præsenterer barnets sensoriske udvikling, og hvordan hørelsen og synet er relateret til talproduktion og kommunikativ udvikling. Kapitel 6 viser, hvordan sproget er repræsenteret i hjernen, og kapitel 7 har fokus på auditiv perceptuel udvikling. I kapitel 8 er omdrejningspunktet talproduktionsprocessen, og i kapitel 9 beskrives samspillet mellem barnet og dets omgivelser. Kapitel 10 omhandler de kognitive evner samt de eksekutive funktioner. Sluttelig fokuserer kapitel 11 på aspekter af sprogudvikling, når det kommer til autisme.