Udgivelser
Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen
Afhandlingens udgangspunkt er den danske praksis med at udlevere læse- og skriveteknologi (LST) til elever med dysleksi. Målsætningen er at udvikle didaktikken i den almene danskundervisning med fokus på dyslektiske elevers teknologibaserede læsning og skrivning.
Forskningsprojektet er et empirisk og kvalitativt studie, og det består af tre studier. Først et studie af unge dyslektikeres læsning og skrivning, når de anvender LST. Dernæst et studie af praksiseksperters didaktiske refleksioner over at undervise unge med og i skriftsprogsvanskeligheder, der anvender LST. Til sidst et studie med fokus på udvikling og afprøvning af et didaktisk design til danskfaget i 4. klasse med det formål, at elever med og i skriftsprogsvanskeligheder, der anvender LST, udvikler selvstændige teknologibaserede læse- og skrivestrategier og inkluderes i den almene danskundervisning.