Udgivelser
Veje til professionel udvikling - i læreruddannelse og lærerarbejde
I ‘Veje til professionel udvikling – i læreruddannelse og lærerarbejde’ præsenteres forskellige veje til udvikling af praksis gennem et samarbejde mellem forskning, skole og uddannelse. Veje der kan bidrage til udvikling af undervisningspraksis og samtidig bidrage til professionel udvikling hos lærerstuderende, lærere i skolen, ledere i skolen og undervisere i læreruddannelsen.
De seneste års øgede fokus på udvikling og forandring kan indebære en risiko for afprofessionalisering på grund af øget politisk og administrativ styring, men samtidig opstår en mulighed for dynamisk vekselvirkning mellem forskning, uddannelse og praksis, i det omfang det er aktørernes situation og erfarede problemstillinger, der er udgangspunktet.
Det er en fælles antagelse for de forsknings- og udviklingsprojekter, som beskrives i bogen, at samarbejde med lærere og undervisere, der skal være aktører i forandringsprocesserne, er en forudsætning for bæredygtig udvikling i skole og uddannelse. Disse processer kan fremmes af en stærk lærerprofessionalitet, en grundfaglighed af viden og kriterier for god praksis.