Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Projekter

Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning

Det nordiske netværk om digital læsning samler lærere og forskere fra professionshøjskoler og universiteter i de tre skandinaviske lande.

Digitale tekster lægger op til anderledes læsepraksisser og undervisningspraksisser end analoge tekster. Det skal netværkets deltagere drøfte fra forskellige perspektiver. Hensigten med netværket er at dele og udvikle viden om, hvad der karakteriserer læsning af digitale tekster, hvilke udfordringer elever og lærere møder, når læremidlerne er digitale, og hvad man kan gøre for at understøtte arbejdet. 

Netværkets deltagere kommer fra tre grundskoler, Stokke Ungdomsskole i Norge, Bjørklinge-Skuttunge Skole i Sverige og Sølystskolen i Danmark, samt fra Oslo Universitet, Uppsala Universitet, Syddansk Universitet, UCSyd og Nationalt Videncenter for Læsning. Alle deltagere har tidligere beskæftiget sig med digital læsning, men gennem netværksarbejdet opbygges et stærkt fagligt miljø om digital læsning, og et fagligt samarbejde, der kan danne grund for fremtidige konferencer, seminarer, udgivelser og projektansøgninger. Derved styrkes vidensudvikling om digital læsning til gavn for især skoler og læreruddannelser.

  • Netværksdeltagere

    Netværket samler lærere og skoleforskere fra universiteter og professionshøjskoler, hvorfor det repræsenterer forskellige teoretiske og metodiske tilgange til det at arbejde med digitale tekster i undervisningen. I netværket deltager:

    Danmark:

    Dorthe Carlsen, UC SYD 

    Jens Jørgen Hansen, Syddansk Universitet

    Anne Sofie Vedel Lerche, Sølystskolen

    Andreas Flint, Sølystskolen

    Jesper Bremholm, Nationalt Videncenter for Læsning (tovholder for netværket)

    Charlotte Reusch, Nationalt Videncenter for Læsning (tovholder for netværket)

     

    Norge:

    Tove Frønes, Universitetet i Oslo

    Cecilie Weyergang, Universitetet i Oslo

    Ellen Stein, Stokke Ungdomsskole

    Lene Marie Lilleaas, Stokke Ungdomsskole

     

    Sverige:

    Maria Rasmusson, Uppsala universitet

    Charlotte Engblom, Uppsala universitet

    Katarina Ivarsson, Bjørklinge Skuttunge Skola

    Gunilla Bergquist, Bjørklinge Skuttunge Skola

     

  • Optagelser fra webinaret Digital læsning og læsedidaktik

    Den 8. oktober 2024 var Nationalt Videncenter for Læsning vært for det første konkrete resultat af arbejdet i det nordiske netværk i form af webinaret Digital læsning og læsedidaktik: Praktiske og teoretiske perspektiver fra klasserum i Danmark, Norge og Sverige. På webinaret deltog alle netværkets deltagere med kortere eller længere indlæg om forskellige aspekter af arbejdet med digitale tekster i undervisningen i grundskolen.
    Se pogrammet for webinaret her.

    Nedenfor kan du se eller gense webinaret i tre dele:

    Tema 1: Læselærer i det digitale klasserum

    Udviklingen inden for digital teknologi og tekster i løbet af det seneste årti har medført store forandringer af undervisningen, både hvad angår læremidler og gennemførelsen af undervisningen. Andre ting har ikke forandret sig, og én af disse ting er lærerens centrale rolle og betydning, og i oplægget af Ellen Stein fra Stokke ungdomsskole i Norge kan du høre om, hvorledes dette i allerhøjeste grad gælder for arbejdet med digitale tekster i undervisningen. Hør Ellen forklare, hvorfor lærerens rolle faktisk er blevet endnu større med de digitale tekster, end den var, da vi kun læste på papir. Webinarets første del indeholder desuden en kommentar af Tove Stjern Frønes fra Universitet i Oslo om kendetegn for god læseundervisning, uanset medie, og et indledende indlæg af Jesper Bremholm fra Nationalt Videncenter for Læsning, der giver et overblik over undervisningens og læsningens digitalisering i de skandinaviske lande.   


    Tema 2: Læsedidaktik

    For lærerne har den gennemgribende udvikling af digitale teknologier og læremidler medført både nye muligheder og nye udfordringer, hvad angår den læsedidaktik, de skal bringe i anvendelse i undervisningen. Katarina Ivarsson fra Bjørklinge Skuttunge Skole i Sverige fortæller i sit oplæg om, hvorledes hun udnytter mulighederne i de nye digitale tekster til at understøtte en mere dialogisk og inddragende læseundervisning i de yngste klasser. Andreas Flint fra Sølystskolen i Danmark lægger i sit oplæg mere vægt på udfordringerne, når han forklarer, hvorfor man må anvende særlige former for stilladsering, når man i undervisningen anvender digitale tekster og læringsplatforme. Og med afsæt i geografi giver han eksempler på, hvordan man kan gøre. Webinarets anden del indeholder desuden to forskerkommentarer. I den ene tænker Maria Rasmusson og Charlotte Engblom fra Uppsala universitet videre over Katarinas oplæg. I den anden giver Dorthe Carlsen fra UC SYD et indblik i, hvordan den digitale tekstverden ser ud fra elevernes perspektiv, når hun følger dem gennem en skoledag.  



    Tema 3: Hvordan støtter vi elever i kritisk læsning og kildekritik?


    Med digitaliseringens og internettets mange nye medieformater befinder vi os i dag i et komplekst tekst- og informationslandskab, der stiller øgede krav til vores kritiske kompetence som læsere. Cecilie Weyergang fra Universitet i Oslo giver i sit oplæg et bud på, hvad kritisk læsekompetence for grundskolens ældre elever omfatter. Lene Marie Lilleaas fra Stokke ungdomsskole i Norge giver i sit oplæg konkrete eksempler på, hvordan man i udskolingen kan arbejde med udviklingen af elevernes kritiske læsekompetence, ligesom du i oplægget af Gunilla Bergquist fra Björklinge och Skuttunge skola i Sverige kan høre om konkrete eksempler på kildekritisk arbejde med digitale tekster i historiefaget på mellemtrinnet. Derudover kan du i webinarets tredje del også høre Jens Jørgen Hansen fra Syddansk Universitet fortælle om udforskende læsning med afsæt i to elevers selvstændige arbejde med en projektopgave. Den tredje del slutter med, at Jesper Bremholm fra Nationalt Videncenter for Læsning afrunder webinaret med opsamlende tanker om de forskellige oplæg.    

Del siden på email

Du deler et link til siden: Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning