Computerspil en gigantisk underholdningsindustri, hvor omtaler af computerspil bæres frem af stærke kommercielle interesser og spilanmeldere, som ofte er tendentiøse. Blandt professionelle spiljournalister er der derfor et stigende ønske om at hæve den journalistiske standard i baggrundsartikler og anmeldelser af spil. Fx er man i USA begyndt at uddele de årlige Kunkel Awards for at fremme god spiljournalistik.
Parallelt med denne udvikling har der i de seneste år været en stærkt stigende interesse blandt lærere for at inddrage computerspil i undervisningen - f.eks. med oprettelse af eSport-valgfag, forløb om spiludvikling eller andre faglige tilgange til spil. Dertil kommer oprettelse af moduler om spil og læring på ungdomsuddannelser, læreruddannelser samt kandidat- og masteruddannelser. På trods af denne stigende spilinteresse findes der pt. relativt få undervisningsmaterialer, som kan bruges af lærere og elever til at forstå, beskrive og reflektere spil og spilkultur.
Spiljournalist.dk
Projektet er et undervisningsforløb baseret på gode erfaringer med spiljournalist.dk i en 7. og en 8. klasse på to forskellige skoler. Kig på sitet for at se eksempler på udvalgte artikler skrevet af elever - fx en anmeldelse af spilteknologi, en reportage fra bræstpilcafé og et debatindlæg om elever, der spiller spil i timerne.
Spiljournalist.dk er tænkt som et gratis e-magasin om spil og spilkultur. Magasinets indhold skal henvende sig til spilinteresserede børn og unge gennem indhold leveret fra forskellige brugergrupper:
- ELEVTEKSTER: Udvalgte elevtekster fra undervisningsforløb i dansk i udskolingen (6.-10. klasse).
- ”GAMERS”: Artikler af “gamers” (spilinteresserede) børn og unge, som er skrevet uden for skolen,
- EKSPERTER: Artikler af eksperter som fx forskere, eSportudøvere, YouTubere og spiludviklere.
Magasinets indhold skal primært leveres gennem elever, der skal skrive spiljournalistik i skolen, som skrives gennem brug af Skoleblogs- platformen med tilhørende gratis undervisningsmateriale udviklet af CLIO Online. I den sammenhæng planlægges en årlig tilbagevendende event, hvor elever skal skrive spiljournalistik ud fra et fastlagt tema, der bestemmes af redaktionsgruppen. De øvrige artikler lægges ud på spiljournalist.dk af redaktionsgruppen.
Visionen for spiljournalist.dk er:
- at lære skoleelever at bedrive spiljournalistik, som er kritisk, aktuel og vedkommende, og som kan bruges til at skabe formidling, diskussioner og debat om spil - både i og uden for skolen
- at give spilinteresserede børn og unge (“gamers”) uden for skolen mulighed for at læse, kommentere og publicere spiljournalistik, hvor de kan dele viden og holdninger om spil
- at bidrage med viden om spil og spilkultur gennem artikler eller videoer af eksperter som fx forskere, spiludviklere eller eSportudøvere
- at involvere frivillige ’mentorer’ (fx lærerstuderende eller garvede skribenter), der kan bidrage til at udvikle spiljournalist.dk som et journalistisk fællesskab
- at skabe et offentligt mødested mellem forskellige aktører og stemmer i forhold at beskrive, diskutere og forstå spil og spilkultur
Spiljournalist.dk indgår i det landsdækkende projekt GBL21: Game-Based Learning in the 21st century som et af i alt 24 undervisningsforløb, der afprøves på 20 skoler.