Tidsskrift
Jorden læser og skriver
Nr. 10
Viden om læsning, skrivning og sprog er ikke noget, vi holder for os selv og inden for egne grænser. Vi søger hele tiden at dele idéer, få inspiration og ny viden fra vores kolleger i Norden og resten af verden. For at blive bedre, for at blive klogere.
På de følgende sider kan du både tage et kig ind i skriftsprogsundervisningen i Hong Kong og Singapore, læse om, hvordan man arbejder med at få børn og unge til at læse i Tyskland, hvordan englænderne griber læsning og skrivning an i udviklingslande, få en forståelse af, hvorfor samspillet mellem læsning og skrivning – med en hollænders øjne – er så vigtig, og hvordan en New Yorker mener børn lærer at læse.
Vi bringer også to fyldige anmeldelser af bøger af henholdsvis Pauline Gibbons og Zhihui Fang & Mary Schleppegrell. De handler begge om faglig læsning og er ikke oversat til dansk (endnu, kunne man tilføje og håbe på, at det snart vil ske).
Nationalt Videncenter for Læsning drives i et samarbejde mellem landets syv professionshøjskoler og har derfor tæt kontakt med de lokale læsecentre.
For at få de mange internationale input sat ind i en dansk ramme har vi bedt fagpersoner fra læsecentrene om at indlede såvel artikler som anmeldelser og derved sætte nogle ord på, hvordan de forskellige tiltag adskiller sig fra danske forhold, og hvad vi kan lære af dem.