Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Tidsskrift

Økokritik

Nr. 37

Når vi vender os mod biodiversitets- og klimakrise, handler det ikke kun om at sortere skrald og cykle i skole. Det handler også om at skifte perspektiv og opleve verden, det menneskeskabte og det ikke-menneskeskabte, på nye måder. Og så handler det om noget, der sker mellem mennesker, når vi vil skabe en bæredygtig verden med større tolerance og solidaritet. Netop her har litteraturen og danskfaget noget at tilbyde, fordi litteraturen formidler en mangfoldighed af stemmer og bringer klodens mere-end-menneskelige perspektiver i samspil med menneskets refleksioner og handlinger. 

I dette temanummer af Viden om Literacy får du præsenteret måder at skabe økokritiske samtaler på og måder at samarbejde på om litteratur, og du bliver introduceret til en lang række værker, fra J.P. Jacobsen, Pontoppidan, Bønnelycke, Højholt, over børnenes Louis Jensen, Linda Jones ungdomsroman De tar allt ifrån mig og Cecilie Ekens Natblomst til den nyeste samtidspoesi i form af Nanna Storr-Hansens digtsamling Bøgetid – alt sammen med blik for forholdet mellem menneske og det ikke-menneskelige miljø. Vi skal også se, hvordan unge selv skriver økokritiske tekster, og hvilken rolle en stedbaseret og sanselig tilgang kan spille i et økokritisk møde med litteratur og sprog for børn, unge og lærerstuderende.  

Viden om Literacy nr. 37 udkommer d. 8. maj 2025.

  • Bidragsydere

    Per Esben Svelstad 
    Økokritikk i litteraturundervisninga– ein introduksjon 

    Anna Karlskov Skyggebjerg 
    Leg og liv i naturen: Louis Jensens firkantede historier som grundlag for økokritisk litteraturlæsning  

    Line Sønderskov Rossel 
    Håb og handlekraft - økokritik i grundskolen  

    Åsa Nilsson Skåve 
    Ekokritisk och empatisk läsning  

    Louise Rosendal Bang 
    Økokritisk litteraturundervisning i gymnasiet - Med jazzede samtaler og ældre litteratur 

    Lars Arndal, Rikke Platz Cortsen, Caroline Qvarfot & Søren Riis 
    Vi mimede herbariet med danskfaget - Fire økokritiske eksperimenter i læreruddannelsens danskfag  

    Gudrun Risak 
    Grammatik Værk Sted - om at sanse, sanke og sproge med sproget  

    Leonardo Nolé 
    The future of the ecological crisis. in young people’s climate fiction  

    ​​​​​Julie Dolleris Christensen  
    Hvad sker der, når man sætter 600 unge til at skrive og tegne om naturen? Et økokritisk projekt på tværs af otte kommuner gav mikrofonen til den generation, der skal leve med klima-fremtiden  

    Rasmus Lund Nielsen 
    Økokritiske dialoger med litteratur, atmosfære og vejr - forsigtigt bud på en vejrbaseret læringsmodel 

    Fagfællebedømte artikler:  

    Nina Goga, Elin Stengrundet & Gro Ulland 
    «Men hva er ulven da?» - Lærerstudenters utforsking av sammenhenger mellom bøker og objekter i litteraturaktiviteten 25 empowering books to face and act upon the current environmental emergencies   

    Haakon Halberg 
    ”Vi må passe på dem, det er det som er jobben.” Norske mellomtrinnselevers økokritiske lesninger av barnelitteratur om truede rovdyr i en tverrfaglig læringskontekst. 

Del siden på email

Du deler et link til siden: Økokritik