Tidsskrift
Tidlig skriftsprogstilegnelse
Nr. 8
Børnehaveklassen blev gjort obligatorisk fra skoleåret 2009. Det gav anledning til, at de eksisterende læreplaner blev præciseret: de nye trinmål for børnehaveklassen sætter fokus på børns sproglige udvikling: på talesproget og de første skridt ind i skriftsproget. Og med trinmålene følger også behov for at kunne vurdere elevers sproglige udvikling: sprogvurdering i børnehaveklassen er nu obligatorisk.
Dette eksplicitte fokus på elevers sproglige udvikling i 6-årsalderen rejser et fundamentalt spørgsmål: er det først i 6-årsalderen, skriftsprogstilegnelsen skal på elevernes læringsprogram? Er det først i den alder, at eleverne er parate til at lære om, hvad skriftsprog er og kan? Flere af artiklerne i dette nummer af Viden om Læsning besvarer spørgsmålet ved at sige, at børnene allerede i dagtilbud og i hjemmet omgives af skriftsprog, og at skriftsproget er en så central del af dagens kultur, at det er lige så naturligt, at børn lærer at omgås skrift- som talesprog. Børn er meget tidligt i deres liv ikke alene opmærksomme på skrift, men også særdeles nysgerrige efter at udforske og eksperimentere med den.
En konsekvens af denne synliggørelse af skriftsprogskulturen som del af børns tidlige socialisering er, at undervisningen i indskolingen med fordel kan bygge på de skrifterfaringer, som eleverne har med i rygsækken fra hjem og dagtilbud. En anden konsekvens er at være opmærksom på faktorer, som har indflydelse på børns opmærksomhed på skriften i den tidlige alder.
Forældre og pædagoger kan skærpe den sproglige udvikling ved at snakke om sprog, ved at være opmærksomme på situationer, hvor sproget spiller en rolle. Forskningen kan sætte ind med udvikling af sprogudviklende pædagogik i dagtilbud og indskoling, der har sigte på den senere læse- og skriveudvikling i skoleforløbet.