Viden og værktøjer
Noget andet i stedet. Stedbaseret læsning som litteraturpædagogisk metode i grundskolens ældste klasser
Stedbaseret læsning (Eggersen, 2016) er en ny litteraturpædagogisk metode rettet mod de ældste elever i grundskolen med teoretisk afsæt i hhv. stedsfilosofisk litteraturvidenskab og udeskoledidaktik. Metoden er tidligere udviklet af Eggersen (2016) på baggrund af deduktive feltstudier i grundskolen. At undervise med stedbaseret læsning som metode vil i praksis sige, at dansklæreren forlægger dele af sin litteraturundervisning til steder og kulturelle knudepunkter i skolens nærområde for der med en dobbeltrettet opmærksomhed på tekst-sted at læse litteratur stedbaseret og forstå steder tekstbaseret. Stedbaseret læsning er udtryk for en intention om at bevidstgøre elever om litteraturens og menneskets kulturelle bundethed til steder og om at vise dem, hvordan opmærksomheden på stedet kan være en ’anden’ vej til litteraturforståelse. Projektet bygger med andre ord på en hypotese om, at elever med stedbaseret læsning kan opdage, at de ”andre og andet end sig selv, andre tænkemåder, bevidsthedsformer og fantasier, betinget af andre livsvilkår og samfundsformer” (UVM, vejledning til faget dansk, 2013), som de møder i litteraturen, faktisk har fundet sted ikke kun i en fjern og abstrakt omverden, men også lige der, hvor de selv lever og bor. En sådan viden om litteraturen, verden og dens steder bindes i projektet op på begreberne omverdenømfintlighed (Greve 2000, s. 240) og glokalkendskab (jf. Massey, 1994). Datafremstilling skal foretages i en 8. klasse i skoleåret 2019-2020.