Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Lyttekompetence – en vej til faglig læring

Lytning ligger som en underliggende præmis i det meste af al undervisning, og god lytteforståelse er nødvendigt for at kunne deltage aktivt i fagets samtalekultur og den faglige undervisning. Det er empirisk underbelyst, hvad lyttekompetence betyder for elevers deltagelse i skolen, og nærværende projekt skal afdække i hvilket omfang og hvordan, lytning praktiseres i danskfaget med det formål at kvalificere elevernes faglige læring. Det undersøges, hvad der karakteriserer lytning, lytteforståelse og lyttekompetence som fagligt genstandsfelt, samt hvad der karakteriserer den lyttepraksis, der forekommer ved forskellige lyttesituationer i danskfaget.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Lyttekompetence – en vej til faglig læring