Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Danskfagets køn: Forhandling, forvandling og forgrening – en kønskritisk intervention i grundskolens litteraturarbejde

Folkeskolen skal med åndsfrihed og ligeværd sikre elevernes alsidige udvikling, men karakteriseres af manglende kønsbevågenhed med negative følger for børnenes faglighed og trivsel. I danskfaget skaber skønlitteraturen et oplagt rum for arbejdet med køn, og dette studie vil derfor gennem analyser af tekster, interviews og videooptagelser fra løbende interventioner med kritiske læseguides i litteraturarbejdet i tre 8. klasser designe konkrete didaktiske redskaber til og opstille generelle principper for implementering af køn i fagets kerne.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Danskfagets køn: Forhandling, forvandling og forgrening – en kønskritisk intervention i grundskolens litteraturarbejde