Bring skønlitteratur i brug på pædagoguddannelsen

I denne webdok kan du læse om konkrete erfaringer med at inddrage skønlitteratur i undervisningen i form af eksplorativ nærlæsning, kreativ skrivning og fokuseret nærlæsning. Skønlitteratur giver mulighed for indlevelse og perspektivskifte og er derfor ikke kun relevant på pædagoguddannelsen men på alle professionsuddannelserne. 

 

Skønlitteratur kan give de studerende mulighed for at genkende sig selv i andre, så de lærer sig selv bedre at kende, og de lærer at indleve sig i, hvad andre mennesker muligvis tænker og føler i og om en given situation. Det er væsentligt for en faggruppe, der uddanner sig til at være eksperter i menneskelige relationer. Denne artikel handler om, hvordan man som underviser kan inddrage skønlitteratur i sin undervisning med eksempler fra undervisningen på pædagoguddannelsens 2. semester.

  • Skriveøvelse

    Tekst fra studerede produceret i forbindelse med digtet "Den dovne dag".

  • Tekst fra studerende.

Forrige Næste