Konferencer og seminarer
En ordblindevenlig skole – klasse- og læringsmiljø
ROAL inviterer i samarbejde med Erhvervsakademi og Professionshøjskole UCL til det tredje webinar ud af fire om begrebet ordblindevenlighed. Der sidder ca. 1-2 elever med ordblindhed i hver klasse. Mange voksne med ordblindhed kan fortælle om, hvordan deres skoles og lærernes indstilling og opfattelse har haft indflydelse på deres videre rejse til uddannelse og job.
Det er vigtigt, at skolen er klædt på i forhold til ordblindhed og ved, hvordan den kan lede, organisere, undervise, støtte og inkludere. Begrebet ordblindevenlig skole er ved at vinde frem, omend der endnu ikke er udarbejdet en fælles forståelse for, hvad det vil sige at være en ordblindevenlig skole i Danmark.
Program
Kl. 15:30-15:35 Velkomst og scenen sættes
v. Birgit Dilling Jandorf, ROAL
Kl. 15:35-15:45 Tre-slået tovværk til at løfte ordblinde gymnasie-elever
v. Sidsel Stenbak Hollmann, Pædagogisk Konsulent og Mentor, UCRS Skjern
Kl. 15:45-16:00 BREAK-OUT: Grupperne arbejder med Sidsel Stenbak Hollmanns afsluttende spørgsmål
Kl. 16:00-16:10 At blive glemt i skolens læsefag?
v. Julie Skibelund, FGU-lærer
Kl. 16:10-16:25 BREAK-OUT: Grupperne arbejder med Julie Skibelunds afsluttende spørgsmål
Kl. 16:25-16:35 Fra regionsvision til konkret handling
v. Afdelingsleder Dorthe Ullegård, AVU, FVU og OBU
Kl. 16:35-16:50 BREAK-OUT: Grupperne arbejder med Dorthe Ullegårds afsluttende spørgsmål
Kl. 16:50-17:00 Opsamling, afslutning og på gensyn til sidste webinar i denne række
v. Karina Elsig Thøgersen og Birgit Dilling Jandorf, ROAL.