Konferencer og seminarer
Temadag: Syntaksforståelsens betydning for læseforståelse
Det er velkendt fra læseforskningen, at afkodningsfærdigheder, ordforråd og tilbøjeligheden til at læse mellem linjerne spiller væsentlige roller for skoleelevers forståelse af tekster. I de senere år har der været øget forskningsfokus på, at også elevers færdigheder i at udnytte den information om betydning, der findes i ordrækkefølge, kan have betydning for, hvorfor nogle elever har sværere ved at forstå tekster end andre.
Som afslutning på forskningsprojektet ”The making of stronger readers: the role of syntactic proficiency in understanding texts” præsenterer dette arrangement en række foredrag fra nogle af de fremmeste forskere på området.
Arrangementet vil foregå på engelsk og er henvendt til læsevejledere, læsekonsulenter, audiologopæder, studerende og forskere.
Program
9-9:10: Velkommen
9:10-9:45: Helene Deacon: Sentences: How to bring children’s syntactic skills into theory and classrooms
9:45-10:20: Kate Nation: When is children’s reading comprehension ‘good enough’?
10:20-10:45: Kaffe
10:45-11:20: Maryellen Macdonald: Sentence comprehension and book language in young readers
11:20-11:55: Susan Ebbels: Grammatical language difficulties in children with (developmental) language disorder: target identification, intervention and support
11:55-12:15 Pause
12:15-12:50 Mads Poulsen & Rikke Vang Christensen: The role of syntactic proficiency in understanding texts: Results from the Stronger Readers project
12:50: Tak for i dag og sandwich