Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Konferencer og seminarer

NVOL's årlige temadag: Fremmedsprogsundervisning (Aarhus)

Temadagen forsøger at belyse, hvordan vi imødekommer læse- og skriveudfordringer, så ordblindheden ikke bliver en barriere for at udvikle et funktionelt fremmedsprog i tale og skrift. Målgruppen er alle, der arbejder med børn, unge og voksne i skriftsprogsvanskeligheder, fx lærere/undervisere, special- og ordblindelærere, læsevejledere, læse- og læringskonsulenter og studerende. På baggrund af konkrete erfaringer fra praksis vil du på temadagen få input til at undgå barrierer for deltagelse i sprogfagene i grundskole, på ungdoms- og videregående uddannelser samt i arbejdslivet.

Se også: NVOL's årlige temadag: Fremmedsprogsundervisning (København)

Program

08.30-09.00 Registrering og morgenmad  

09.00-09.15 Velkomst
v. Anna Karlskov Skyggebjerg, centerleder, NVL, Stine Fuglsang Engmose, ph.d., faglig konsulent ved Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
Nyt fra NVL og NVOL 

09.15-10.00 ”Ja, bare print den sådan der.”
v. Anja Bols Slaatvik, ph.d.-studerende, lektor ved VIA University College
Dette oplæg præsenterer fund fra et igangværende ph.d.-projekt, der undersøger, hvordan elever med ordblindhed deltager i engelskundervisningen i folkeskolens mellemtrin. Med afsæt i observationer fra 13 engelsktimer fordelt på fire 5. klasser identificeres en kompleks medieøkologi, hvor eleverne integrerer en bred vifte af digitale programmer i deres arbejde med engelsk. Gennem en casestudie belyses det, hvordan denne digitale infrastruktur dels kan støtte og dels spænde ben for ordblinde elevers læringsprocesser. Casen illustrerer, hvordan eleverne i nogle tilfælde ender med at skulle udskrive og aflevere mangelfulde produkter. Oplægget inviterer til drøftelse af, hvordan undervisningsdesign og teknologianvendelse kan tilpasses, så de i højere grad understøtter inkluderende læringsmiljøer for elever med læsevanskeligheder. 

10.00-10.30 Pause 

10.30-11.00 Skab deltagelsesmuligheder med Ai i fremmedsprogsundervisningen 
v. Maria Frantzen Sanko, tysklærer, ordblindelærer, læsevejleder og forfatter til læremidler og letlæste skønlitterære titler til børn og unge
Hvordan kan du med AI som sparringspartner skabe deltagelsesmuligheder for alle elever, også elever i skriftsprogsvanskeligheder? I oplægget får du konkrete eksempler på og inspiration til, hvordan du kan bruge AI som sparringspartner i din egen forberedelse, samt hvordan du kan bruge AI sammen med eleverne. Alt sammen med det formål at skabe motivation, faglige fremskridt og deltagelsesmuligheder for alle elever. 

11.00-11.30 Inkluderende fremmedsprogsdidaktik – LST og stilladsering for ordblinde elever
v. Kristine Kirshøj Stokholm, læsekonsulent ved Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
I dette temaoplæg vil jeg ud fra en inkluderende praksis præsentere didaktiske tiltag, der kan understøtte ordblinde elevers aktive deltagelse i fremmedsprogsundervisningen i grundskolen. Oplægget er praksisrelateret og inddrager konkrete eksempler på stilladsering og anvendelse af LST-strategier knyttet til kompetenceområderne i fremmedsprog. 

11.30-12.30 Frokost 

12.30-13.15 Fremmedsprogtilegnelse for elever med ordblindhed
v. Martin Hauerberg Olsen, lektor ved Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole 
Oplægget fokuserer på, hvordan ordblindhed kan indvirke på tilegnelsen af skriftlige og mundtlige færdigheder på et nyt sprog. Desuden præsenteres eksempler på greb, der kan understøtte større sproglig sikkerhed hos elever og studerende med ordblindhed – med hovedfokus på engelsk.     

13.15-13.30 Kaffe og kage 

13.30-14.15 Støt dine kursisters læsning, udtale og stavning af engelsk i OBU-regi 
v. Dorte Gørtz, ordblinde- og engelsklærer ved HF & VUC Roskilde, indehaver af English4all.dk, læremiddelforfatter og oplægsholder  
I oplægget deler jeg ud af mine mangeårige erfaringer med at undervise OBU-kursister i erhverv, HF-elever og studerende på videregående uddannelser, der føler sig usikre på afkodning og udtale af ukendte (fag)ord. Jeg kommer med eksempler på, hvordan du kan arbejde med det engelske bogstav-lydinventar. Jeg viser også, hvordan du kan undervise i stavelsestyper og tryk med det formål at støtte læsning, udtale og stavning af engelske ord. 

14.15-14.45 Ordblindhed i læreruddannelses sprogfag 
v. Annette Søndergaard Gregersen, ph.d., docent ved Københavns Professionshøjskole, Anja Bols Slaatvik, ph.d.-studerende, lektor ved VIA University College, Maria Frantzen Sanko, tysklærer m.m., Stine Fuglsang Engmose, ph.d., faglig konsulent ved Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
Debatten fokuserer på muligheder, begrænsninger og løsninger i læreruddannelsens sprogfag for elever med ordblindhed. Hvilken viden og hvilke kompetencer får nyuddannede lærere i grundskolen med sig i forhold til at understøtte deltagelse og læring for elever med ordblindhed? Og hvad er drømmen for de nye fagplaner? 
Debatten indledes med en kort gennemgang af bekendtgørelserne og faghæfterne for engelsk, fransk og tysk, hvorefter fagpersonerne vil bidrage til debatten med perspektiver fra deres fag. 

14.45-15.00 Afslutning

Bilag

Del siden på email

Du deler et link til siden: NVOL's årlige temadag: Fremmedsprogsundervisning (Aarhus)