Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Konferencer og seminarer

Webinar: Digital læsning og læsedidaktik

Praktiske og teoretiske perspektiver fra klasserum i Danmark, Norge og Sverige

Åbent webinar for alle lærere, lærerstuderende, læsevejledere og læreruddannere i Norden.

På webinaret præsentes undersøgelser fra klasserum, hvor der arbejdes med digital læsning og læsedidaktik i flere fag. Du kommer til at møde forskere og lærere fra de tre skandinaviske lande. Alle oplægsholdere deltager i et Nordplus Horisontal netværk om digital læsning, og præsentationerne tager udgangspunkt i dette samarbejde.

Læs mere om netværket her.

PROGRAM:


Moderator: Jesper Bremholm, seniorforsker i Nationalt Videncenter for Læsning

Kl. 13.00: Digital læsning – et skandinavisk overblik
v/ Charlotte Reusch & Jesper Bremholm, Nationalt Videncenter for Læsning (DK)

TEMA 1: LÆSELÆRER I ET DIGITALT KLASSERUM


Kl. 13.15: Å bruke sin didaktiske kompetanse om lesing av analoge tekster når elevene leser på skjerm
v/ Ellen Stein & Lene Marie Lilleaas, Stokke Ungdomsskole (NO)

Kl. 13.30: Forskerkommentar: God lesing på alle flater
v/ Tove Stjern Frønes, Universitetet i Oslo (NO)

Kl. 13.35: Refleksionspause

TEMA 2: LÆSEDIDAKTIK

Kl. 13.50: Hvordan skal man tænke, når man vælger tekster? Vi har brug for at didaktisere teksterne sammen med eleverne. Eksempler fra litteratur- og geografiundervisningen
v/ Anne-Sofie Vedel Troelsen & Andreas Flint, Sølystskolen i Silkeborg (DK)

Kl. 14.10: Forskerkommentar: En skoledag set fra elevens perspektiv. Fokus på tekst- og opgavetyper
v/ Dorthe Carlsen, UC SYD (DK)

Kl. 14.20: Läsundervisning på skärm för de yngre eleverna. Ordförråd och begrepp vid gemensam läsning
v/ Katarina Ivarsson, Bjørklinge Skuttunge Skola (SE)

Kl. 14.30: Forskerkommentar: Läsundervisning för de yngre eleverna
v/ Maria Rasmusson & Charlotte Engblom, Uppsala universitet (SE)

Kl. 14.35: Refleksionspause

TEMA 3: HVORDAN STØTTER VI ELEVER I KRITISK LÆSNING OG KILDEKRITIK?

 
Kl. 14.50: Hva slags krav stilles til elevers lesekompetanse i dagens komplekse informasjonslandskap?
v/ Cecilie Weyergang, Universitetet i Oslo (NO)

Kl. 15.00: Strategier att välja källor och navigera på internet för mellanstadiet
v/ Gunilla Bergquist, Bjørklinge Skuttunge Skola (SE)

Kl. 15.15: Forskerkommentar: Navigation ind til teksten og inde i teksten – erfaringer fra det danske projekt Laboratorium for digital læsedidaktik
v/ Charlotte Reusch, Nationalt Videncenter for Læsning (DK)

Kl. 15.20: Å bruke kilder fra internett på ungdomstrinnet
v/ Lene Marie Lilleaas, Stokke Ungdomsskole (NO)

Kl. 15.35: Udforskende læsning og digitale læsestrategier – det selvstændige arbejde i udskolingen
v/ Jens Jørgen Hansen, Syddansk Universitet (DK)

Kl. 15.45: Afrundende tanker om digital læsning i Skandinavien
v/ Charlotte Reusch & Jesper Bremholm, Nationalt Videncenter for Læsning (DK)



 

Bilag

Del siden på email

Du deler et link til siden: Webinar: Digital læsning og læsedidaktik