Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Aktuelt

Kom til Status for Literacy 2015

For 9. år i træk inviterer vi alle læseinteresserede til vores store, årlige konference: Status for Literacy.

Konferencen afholdes, traditionen tro, den 8. september i Den sorte Diamant i København, så husk at sætte kryds i kalenderen, hvis du ikke allerede har gjort det.

Program med fokus på literacy

Vi har samlet et spændende hold af forskere og fagfolk fra ind- og udland, der vil præsentere hvert deres fokus på literacy.

Dette års oplægsholdere er:

  • Susan B. Neuman, Professor of Childhood and Literacy Development, New York University, der vil tale om hvordan tidlig literacy kan mindske forskelle i børns udvikling, og hvordan det miljø barnet er i, har betydning for dets udvikling af Literacykompetencer.
  • Mette Vedsgaard Christensen, ph.d. og Forsknings- og udviklingsleder, Via UC, der vil tale om projektet: “Read – sammen om læsning”, der omhandler et etårigt projekt, hvor forældre til børn i 2. og 3. klasse fik givet nogle hjælperedskaber til lektielæsning. Projektets formål, er at undersøge om forældreinvolvering kan styrke børnenes skrivefærdigheder.
  • Dorthe Bleses, Professor, Center for Børnesprog, Syddansk Universitet, der vil fortælle om, hvordan børns tidlige sprogudvikling har betydning for deres livsmuligheder.
  • Ditte Boeg Thomsen, ph.d.-stipendia, der fortæller om sine studier med børn i førskolealderen, og hvad der skal til før at sætningen forstås. Forsøg viser at børn i så tidlig en alder, allerede opdager bindinger mellem grammatik på sætningsniveau og den større tekstsammenhæng.
  • Pauline Jones, Senior Lecturer, der vil fortælle om sit arbejde med literacy outcome. De to projekter hun vil præsentere, har begge til formål at udforske hvordan man forbedrer outcomet af literacyudvikling, fra førskolen op til grundskolen.

Ud over vores fire hovedtalere vil to ph.d. stipendiater præsentere deres projekter

Hent det samlede program for Status for literacy 2015 her

Del siden på email

Du deler et link til siden: Kom til Status for Literacy 2015