Aktuelt
Sprog og matematik i vuggestuen
Kan børns sproglige, matematiske og socioemotionelle kompetencer – som f.eks. empati og ihærdighed – styrkes allerede i vuggestuen? Det svarer en nyudgivet projektrapport ja til. Hvis pædagogerne systematisk og bevidst arbejder med klare læringsmål og en fremadskridende progression.
Rapporten Leg og læring i vuggestuen beskriver et projekt med at styrke 0-2 åriges udvikling og læring i vuggestuen.
Fokus på tre udvalgte kompetencer
Projektet, der blev gennemført i fem kommuner fra 2014 til 2016, havde fokus på tre udvalgte kompetencer hos børn: Tidlige sproglige og matematiske kompetencer samt ihærdighed, der defineres som evnen til at kunne dirigere sin opmærksomhed og regulere sine følelser og behov.
Indsatsen løb over 20 uger i hvert dagtilbud og læringsredskaber, bl.a. i form af plakater, indgik som støtte til pædagogerne. Plakaterne havde overskrifter som ’Den gode samtale’ eller ’Vi lærer nye ord’. Børnene deltog hver uge i fire strukturerede læringssituationer samt i mindst én såkaldt fokussituation i forbindelse med bleskift, i garderoben el.lign.
Især godt for ordforrådet
Effekten af Leg og læring i vuggestuen blev undersøgt gennem lodtrækningsforsøg, hvilket det er første gang man gør på vuggestueniveau i Danmark.
Rapporten konkluderer, at forsøget viste et væsentligt læringsudbytte hos de medvirkende børn sammenlignet med kontrolgruppen – især når det gjaldt ordforråd. Men til gengæld kunne forsøget ikke påvise nogen effekt på den socioemotionelle udvikling i forhold til ihærdighed. Måske, påpeger rapportens forfattere, fordi der ikke var fastlagt læringsmål for dette område, eller fordi det simpelthen var svært at måle med de forhåndenværende redskaber.