Aktuelt
Tidsskrift - om det talte sprog - på vej
Vi taler ofte om at læse for at lære, men det kommende nummer af centerets tidsskrift: Viden om Literacy sætter fokus på at tale og lytte for at lære. Udgivelsens tema er talt sprog og samtalers betydning for udvikling af literacy.
Det udkommer til april.
Taler vi nok om at tale?
Vi går sjældent igennem en dag uden at bruge talesproget, og for den fagprofessionelle i skole og daginstitution er talesproget måske det mest brugte værktøj på en almindelig arbejdsdag.
Talesproget bruges til at lære, lege, danne relationer, forhandle betydning, udvikle fagsprog, dele perspektiver på verden og ikke mindst i arbejdet med skrevne tekster, billeder og andre modaliteter.
På trods af at talesproget er en vigtig kilde til læring og udvikling af literacy, så fremstår det ofte som et mindre udforsket fagområde.
Bidragsydere
Pædagogisk arbejde med talt sprog og samtaler undersøges og udvikles i en lang række kontekster netop nu, og i dette temanummer skal vi møde forskere og praktikere fra Danmark, England og Norge, som inspirerer til arbejdet med talt sprog i pædagogiske sammenhænge.
Centeret har opsøgt viden om både den fagspecifikke mundtlighed og mere generelle greb til at skabe dialogisk læring og udvikling. Vi har fokus på barnets / elevens perspektiv og den fagprofessionelles sprogpædagogik. I denne optik fylder samtaler meget: Samtaler som en vej ind i litterære tekster, samtaler som en vej ind i skrivearbejdet, samtaler der giver børnehavebørn erfaringer med forskellige sprogbrugssituationer, samtaler som bro til fagsprog, filosofiske samtaler med børn og sågar samtalen med én selv som et redskab i læring. Men tidsskriftet byder også på et mere overordnet indblik i mundtlighedsdidaktik og dialogisk undervisning samt et særligt fokus på lytteforståelse.
Se alle bidragsydere nedenfor.